Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aceace
Tommty skrev:lagkrav att ha fungerande ABS så ja, du och bilprovningen har ett problem.

Och varför vi reagerar är den stackarn som får detta problemet om du väljer att sälja bilen.
till och med om du som alla andra kör en fuling och antingen döljer felet eller säger att "det är bara".

MEN JAG KOMMER FAN INTE ATT SÄLJA BILEN , OM DET BLIR FÖR MÅNGA ANDRA FEL PÅ BESIKTNINGEN SÅ KOMMER DEN ATT SKROTAS.
DETTA ÄR TYDLIGEN ETT JÄVLA FORMUM FÖR EN MASSA PRÄKTIGA JÄVLAR
Användarvisningsbild
av darkien
att ens komma på tanken o rycka säkringen till abs:en är för mej en gåta de är bilens bromsar vi talar om oavsett om bilen kostar 500:- eller 5000000:-

har du ens tänkt tanken på vad som sker vid en panikbromsning då bilen framför får för sig att tvärbromsa med bortkopplad abs? skulle vilja höra din förklaring då polisen förhör dej i en olycka med dödlig utgång
"ehh assså de va så att bilen kostade bara 1000:- o då var de för dyrt att fixa bromsarna så ja ryckte bara säkringen till absbromsen " kan garantera varken tingsrätten eller ditt försäkringsbolag lär va roliga att ha o göra med i den sitsen.....

man kan göra fullösningar på mycke på en bil men på bromsar då är man knappast rädd om livet o har ingen som helst empati för andra trafikanter för ett simpelt fel som är fixat på ett par timmar
kan man nu inte mecka själv så finns de alltid nån i bekantskapskretsen som kan eller eller har i sin tur nån bekant som kan fixa de för en mindre slant om man e för sniken för o anlita nisse på hörnets bilverkstad
av aceace
Undra hur alla andra bilentusiaster tänker när dom kör runt i gamla bilar från 50-60-70 talet.
Inga bälten ,enkrets bromssystem, trumbromsar inga deformationszoner, och framförallt ingen ABS ,anti spinn och allt vad det nu heter.

Men min tanke är att utvärdera om jag skall skrota eller reparera bilen efter besiktningen , känns lite konstigt att lägga ett par tusen kr för att åka in på besiktningen och få en massa andra anmärkningar där , som gör att det inte är någon ide' att reparera bilen.
Jag är allt lite präktig också, så då kanske jag lägger dom tusenlapparna på ett par ny däck till nästa bil, och vem vet det kanske blir en bil med alla dom nya hjälpmedlen som man tydligen måste ha idag utan att bli bespottad.

Hur som helst , så tycker jag att det är för mycket tyckande och för lite verkstad här.
Hade väl nån ide' om att man pratade teknik här i första hand.
Om man vill få ut sina aggressioner så finns det en uppsjö av forum ,där man kan kasta skit på andra.

Jag tänker inte kolla på e.v svar på detta ,utan loggar ut för gott på jag rullar.
Trevlig helg på er, och INTE på återseende
Användarvisningsbild
av darkien
japp man pratar teknik dock inte trafikfarliga snållösningar :wink: har bilen en säkerhetsutrustning som abs är bromsar anpassade efter detta... att koppla bort de är lika idiotiskt som om en entusiast skulle koppla bort fotbromsen för en hjulcylinder läcker olja o bara bromsa med handbromsen istället

ingen bespottar äldre bilar men ställer man en fråga om hur man gör bilen trafikfarlig får man räkna med mothugg
sen så är de ingen i denna tråd som kastar skit utan de kallas sunt förnuft........
hoppas ja aldrig behöver möta en sån som resonerar som dej efter vägen

trist du lämnar forumet pga du inte kan ta kritik
av *pettson*
Att byta abs ring på en mindre verkstad brukar kosta i trakterna kring 6-800kronor inkl material.
Att göra det själv kräver inte ett endaste specialverktyg i normalfallet. Om nu inte kategorin handverktyg domkraft och pallbock samt tålamod räknas dit. Har man en jävla otur så knuten är limmad. Ja då återstår skroten då, för det kostar att fixa, även om man lätt kan påverka hur mycket det kommer kosta.

Att blanda i entusiastbilar av både orginal eller customslag visar egentligen att man behöver vidga sina vyer. INGEN av dessa satsar någonsin på att bli trafikfarligare. Ingen åker fria mil och ingen pendlar till jobbet med dom. Ingen brukar ens hålla dagens marshfart.

Jag sträcker på mej och erkänner rakt av: Jag är en präktig idiot som vill att man fixar saker ordentligt. För min och andras skull.
Pma mej om du behöver en forumsadress där man tränar inför os i fulmek.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Och när det gäller dom som stoppar i stora motorer i sina gamla bilar, så byter dom allra flesta till större och bättre bromsar. Det finns inte många som åker runt med t ex 500hk under huven med orginalbromsar från 70-talet. Visst finns dom, lika väl som det finns idioter som fulkopplar sitt ABS system eller annat säkerhetssystem.

Jag resonerar som så att är det något man INTE ska snåla på så är det bromsar. Skit samma om motorn är trött eller går lite halvtråkigt, eller om bilen ser ut som skrot, huvudsaken är att bilen stannar när det krävs.

Enhet #210 ska tydligen visa vä bak, pol B3&[…]

B230fk saknar kraft

Bränsletrycket ligger på nästan 3 […]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]