Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Bilen det gäller är en V70, -99.
Motor : Tror det är 2.0, lilla motorn 93 kw.
Växellåda : Automat.

Problemet som har kommit de senaste veckorna, är att när man lägger i Drive från P- eller från Neutralen, så får motorn en ojämn motorgång, lite pendlande, man ser även att nålen för varvmätaren rycker lite. Det gäller även när man lägger i backen, så känslan är ju att när man lägger i en växel som ska driva, så börjar motorn gå ojämnt.

När man kör och ska gasa på lite så "försvinner" lite effekt i början, sen drar den igång igen, kan inte säga om den går upp i full effekt eller inte, det är ju en så jävla tråkig motor, och det är sambons.

Jag ska köra den idag igen få se om jag kan komma på flera symtom.

Det jag är orolig för är om det är växellådan som börjar spöka?

Tack på förhand :)
Mvh
Fredrik
dieselmagnus skrev:Lite fel forum men har du pendlande tomgång så skulle jag börja kika på spjället. Rengöring och inläggning av ny programvara.

Fel forum?

Jo, men tomgången är det inget fel på, när den ligger i manuell växel. :/
Du hade lagt den i V70N 2000-2008 men nu är det löst :wink: Lägger i manuell växel? Nu fattar jag inte du har ju automat. Kan du växla manuellt med den som tiptronic? Om jag vore dig skulle jag göra ett oljebyte i automaten och be att dom lägger in den senaste programvaran. När oljan är dålig brukar växlarna vara sega att gå i och ofta med ett litet hugg.
dieselmagnus skrev:Du hade lagt den i V70N 2000-2008 men nu är det löst :wink: Lägger i manuell växel? Nu fattar jag inte du har ju automat. Kan du växla manuellt med den som tiptronic? Om jag vore dig skulle jag göra ett oljebyte i automaten och be att dom lägger in den senaste programvaran. När oljan är dålig brukar växlarna vara sega att gå i och ofta med ett litet hugg.

Jag menar givetvis när jag lägger i Driven, inte manuellen :P Trött och frustrerad!
Men de rycker inte egentligen, bara att motorn drar i...hmm, ojämna intervaller, pendlar upp och ner, och ganska rytmiskt :/

Enhet #210 ska tydligen visa vä bak, pol B3&[…]

B230fk saknar kraft

Bränsletrycket ligger på nästan 3 […]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]