Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zesse
Hej! Jag har en v70 2,5T -98, som läckte såpass mycket olja att jag fick ombesiktning :shock: (!!!) Aldrig varit med om förr..
Har bytt oljefällan och gjort rent i vevhusventilationen, men det var inte bomtätt direkt.... Den hade dock tryckt ut ett par packboxar till kamaxlarna och, efter jag bytt dom, även genom oljepåfyllningslocket, så det bör ju ha påverkat hur som helst..

Jag har även gjort ett komptest, och allt ser bra ut på den fronten. Men nu verkar det läcka ut olja i avgaserna, och det får mig att klia mig i huvudet lite grann, för det har väl inget med det andra läckaget att göra, eller? Det ligger även olja ner mot turbon till, om man lossar på tryckröret. Någon som vet vad detta kan vara? Har inget vatten i oljan eller så heller.. Det kanske ska nämnas att turbon är bytt för ca. 3000 mil sedan.. Tacksam för hjälp! ??:-/
av Zesse
AnkaN7893 skrev:Kollat så den inte läcker från turbon returledning?
Njae, men i det fallet borde det väl inte gå genom avgaserna, utan snarare läcka ner på avgassystemet?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Njae, oljereturen sitter som så att det kan inte rinna ner på grenröret, så vida det inte sprutar ut olja, men det märkar man ju snabbt.
Klassiskt täcken på läckande oljeretur är att motorn blir duktigt oljig undertill, mot oljepluggen.
av AnkaN7893
Lucif3r skrev:Njae, oljereturen sitter som så att det kan inte rinna ner på grenröret, så vida det inte sprutar ut olja, men det märkar man ju snabbt.
Klassiskt täcken på läckande oljeretur är att motorn blir duktigt oljig undertill, mot oljepluggen.

Läcker det illa har du olja över hela underredet med. Enkelt att kolla!

Det är en kopplingsbox för kablarna (2 s[…]

B230fk saknar kraft

Kan du inte justera upp trycket mer är ju fr&[…]

Och slutligen samma sak men med låsknoppen n[…]

Saknar Android Auto

Hej, nybliven Volvoägare (V60 Crosscountry […]