Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

taxi skrev:Ja, den är just fabriksmonterad, och det mesta är fördraget för enkel larminstallation om man skulle vilja det.
Aha! ok! :) bra att veta!
besiktningen säger inget om att service lampan lyser. Välkommen tillbaka! Nu får jag någon jävlas med igen :wink: vol:-)
kan ju börja påpeka om att inte citera tidigare inlägg on ingen annan svarat imellan :arrow:
Är det inte lite special-special på dessa 96or angående OBDII? Är väl inte helt OBDII-standard i dessa även fast uttaget är av den formen?

Sitter själv med en 97 där en vanlig sådan läsare ej fungerar.

Vad jag förstår så lär du ha en sådan kabel och sedan läsa av det med volvos egna programvara(fcr,frc eller vad det nu heter?). Alternativt göra dig en egen mackapär med led-diod och läsa av felkoder på det gamla hederliga sättet med blinkkoder.

Nu kan jag ha helt fel, men detta är vad jag smått läst mig till.
Haha tackar!

Jag är lite ovan ännu ;) men är van vid Swedroid där citerad person får en liten avisering :)
FaniSkogen skrev:Är det inte lite special-special på dessa 96or angående OBDII? Är väl inte helt OBDII-standard i dessa även fast uttaget är av den formen?

Sitter själv med en 97 där en vanlig sådan läsare ej fungerar.

Vad jag förstår så lär du ha en sådan kabel och sedan läsa av det med volvos egna programvara(fcr,frc eller vad det nu heter?). Alternativt göra dig en egen mackapär med led-diod och läsa av felkoder på det gamla hederliga sättet med blinkkoder.

Nu kan jag ha helt fel, men detta är vad jag smått läst mig till.
Det var inte igår man snackade med dig heller faniskogen ;)

OBD-uttaget sitter under myntfacket i denna bil, vad jag förstått av lite snabb undersökning så kan det gå att släcka. Beställde en liten blåtandplupp jag hade tänkt koppla ihop med telefonen och sedan via en app döda felkoden, skulle det skita sig så lär läsaren funka till min nuvarande och framtida bil(ar)
den kommer troligtvis inte kunna släcka servicelampan.

Du kan kolla generella koder med den men inga special som ABS och liknande.
Dock så kan du få lite rolig information med appen torque som lambda volttal, hastigheter, lmm m.m.

850 med obd behöver Vol-fcr programmet för att kunna läsa ut koder.
Haha, nej det var verkligen inte igår. Lustigt att vi båda under samma månad gått tillbaka till en Volvo efter många års uppehåll :)

Hur som så har jag själv läst lite om detta med felkoder nu. Som Tommty skriver så verkar man behöva en OBDII-Kabel som stöder 409.1-standard och sedan koppla denna till en dator med programmet Vol-fcr på.

Denna ska tydligen fungera:
http://www.24.se/kkl-usb-ver-4091-p-656 ... alsearch=1

Själv beställde jag nyss denna och hoppas på att den också ska fungera, enligt beskrivningen bör den göra det:
http://www.ebay.co.uk/itm/300732667040? ... 1497.l2649

Annars verkar man också kunna bygga någon liten mackapär med hjälp av LED-lampa och någon switch.

Dessa kablar fungerar också till VAG-COM vilket passar bra då jag har två Audis här som det behövs läsas ut lite koder från :)
Kan passa på att tillägga att kommer man fram till en korsning och stannar till helt, och sedan ska gasa iväg så kan bilen vid vissa tillfällen vara helt otroligt orkeslös, typ som om 5ans växel skulle vara i istället för 1:an.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]