Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ronny3000
Hej,
Jag har en V70 TDI -00 D5252T, den är riktigt tjurig att få igång nu när det blir kallt. Vitrök och ett himla gnuggande på starten.
Sen hoppar han igång och går hur bra som helst. Förrutom att när man kör sen så kan motorn stanna ifall man trampar ner kopplingen vid ett rödljus eller liknande. Men när den kommit upp i normaltempratur går den perfekt.
Den har gått bara 19.000 mil.
Kopplade upp den mot min VIDA och försökte se om den stod rätt, det fanns ingen funktion där man trycker på en knapp så höjer den tomgången och kopplar ifrån förbrukare för att kunna läsa av rätt.
Det här är vad jag hittade:

ECM- Bränsletempratur: 33.6
ECM- Motortempratur: 78.3
ECM- Insprutningsvinkel ärvärde: 1.59 ( den pendlade ganska rejält mellan 1.45-2.30) och vid efter en 15 min så låg värderna runt 4.30-5.50 på båda.
ECM- Insprutningsvinkel börvärde: 1.74 kw
ECM- Förställningsventil: 20.9%
Vet inte om det är rätt värden och hur man läser ut dom mot jämförelsetabellen.

Har även AutoCom, och där fanns det en sån testfunktion där tomgången höjdes och förbrukare kopplades ifrån.
Där blev det lite andra siffror.

Bränsletemp: 35.6
Motortemp: 89
och den andra va den nu hette: 646.42

Är det nån som har koll på det här och kan hjälpa mig att förstå?
Finns det nån bra verkstad i Stockholm runt Haninge eller så?, eller en bra mekaniker som jobbar kväll?
Användarvisningsbild
av Sunschreem
ronny3000 skrev:Enligt VIDA 2012 så är det ändrat till 12.000mil i samband med kamremsbyte. Eller 10 år.
Vet bara att kamremmen är bytt vid 12.000 mil
Har du fått det bekräftat av volvo? Samt hur ser man skillnad på om man har en 12000 eller 6000 pumprem?
av ronny3000
Nej det har jag inte. Ja bra fråga, jag vet bara vad det stod i VIDA. Pumpinställningen ska göras varannan service.

Men jag söker fortfarande hjälp med mitt problem att tyda alla siffror.
av alan
Volvo vid arlada stad gör alltid pump instälning vid service då flera av killarna i verkstaden har V70 med tdi och säger att pumpen behöver justeras efter ca 1500 mil.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]