Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andreask
Har nu köpt mig en v70, motorn går jätte fint men den läcker lite kylarvatten, vet inte hur mycket men lite är det iaf.

Upptäckte att det var blött under golvmattan bakom förarsätet, kan de ha med läckan att göra?

Har alltså ingen aning om var det läcker men det försvinner alltså, inga pölar under bilen eller dyl. Vad ska jag börja med att kolla?
av volvobaggen
Nja, du måste kolla lite rundt först. Om varmpaketet dit läcker, så blir det ofta lite dimmigt på glasrutan när du kör på med värme i bilen, det kan lukta lite sött, men ofta är det lite blött under mattorna framme.

Din V70 är väl i största biten lik min 850, så jag siterar *pettson* i et mycket bra svar han gav mej när jag frågade han:

"Vatten brukar försvinna av tre anledningar i en 850. Antingen sipprar vatten ut i kupen. Vid dina fötter. Då är värmepaketet inte riktigt torrt utan läcker. Det andra är kylargavlarna som brukar bli otäta. Dom läcker aldrig droppar men dom ångar bort vattnet så du kan se spår vart det läcker genom att glykolen färgar.
Det tredje är spruckna expansionskärl eller lock så att glykolen ångar bort.

Till sist finns det en ovanligare men fjärde sak. (jag sa det fanns tre ). Då är en slanklamma inte riktigt åtdragen precis över växellådan där den möter motorn. Då läcker glykol ut där."

Om ditt värmepaket läcker, köp inte Volvos original, men det här: http://www.ebay.co.uk/itm/Volvo-Heater- ... 3a7cf922a5

Det har fått mycket bra omdöme http://volvospeed.com/vs_forum/topic/15 ... ter-cores/
och kostar inte mycket.
av andreask
Tackar för utmärkta svar!

Ska börja felsöka, var ju ordentligt blött under förarmattan och bakom förar plats och det är glykol. så det har väl runnit dit gissar jag.

Extra tack för länken till den billigare varianten av värmepaket!!
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]