Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Forciie
Hej! Köpt mig en 850 Turbo (T5) -96.

Har nyligen chippat den och satt i laddtrycksmätare etc...
Men laddtrycket svajar/pendlar på den.. Först går det upp till 1,2 för att sedan dippa ner till 0,8 och sedan lägga sig på 1 bar. Vissa gånger pendlar det lite mer upp och ner och är inte lika stabilt som på filmen nedan.

:arrow: Jag har mätt upp min magnetventil, och lånat från en annan T5:a (med samma värde, 2,5 Ohm) att prova med. Men den uppför sig likadant med den. (Bilen den satt i hade inte samma problem)
:arrow: Jag har nya slangar från magnetventilen och alla slangar sitter rätt. Ingen tryckläcka jag kan höra, har kontrolldragit allting.
:arrow: Jag har rengjort vevhusventilationen.
:arrow: Jag har ställt in wastegatestången så att grundladdet är 0,4 bar (utan magnetventilen inkopplad.)
:arrow: Wastegatestången känns inte mer slapp än de andra jag känt på.

Jag börjar få slut på idéer nu... :???:

Det är den nedre mätaren ni ska titta på då den övre är defekt och ska skickas tillbaka.
[youtube]YCfzqOVhnDE&feature=youtu.be[/youtube]
av Forciie
Här var det inte direkt några svar att snacka om. :roll:

Tagit lös dumpmembranet nu, så här såg det ut.. Satte in en ståltråd för att visa hålet. :)

Bild

Var hittar man nya såna här om man inte vill vänta på Volvo?
Användarvisningsbild
av Ravi
Forciie skrev:
Nexus skrev:vad för chipp? ladda över 1,0 och vevstakarna lever på lånad tid...
KL-Racing
Så du menar att alla som kör med tex BSR's chip äter stakar?

Haha
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Blommen83 skrev:dom flesta chippen brukar väl ligga på 1.0 - 1,2 i ladd.. 1,2 är väl typ "gränsen" med org grejer..rätta mig om jag har fel.
Man kan inte direkt säga på det viset. Det beror helt på hur man kör. Man kan kröka orginalstakar med orginal ladd utan större svårigheter om det är så.
1-1.1bar är inga problem, förutsatt att motorn är i bra skick och man kör som folk.

Därimot så brukar väl bränslet inte räcka till med orginal spridare när man går över 1.1bar, vilket leder till spikningar. Och DET dödar stakarna(och annat) snabbt.

Men att bara gå efter laddtrycket och avgöra vad orginalgrejorna klarar och inte klarar går inte. Det finns t ex dom som kör över 500hk med orginalstakar utan problem, medans andra kröker stakar med bara ett chip till frukost.
Lika så så finns det folk som kröker h-profil lika ofta, med lite effekt.

Personligen skulle jag nog hosta upp den extra tusingen i bensin och dra ner till autotech för att chippa.
Jag tycker dom verkar vettigast, och framförallt har bra kundservice.
Dom kan ge mycket tips på vad man kan göra med sin motor för att få ut lite mer, vad man bör tänka på, hur man ska köra osv osv, till skillnad mot t ex BSR som mer eller mindre påstår att deras chip är idiotsäkra och att orginalgrejorna SKA klara si och så mycket, oavsett hur man kör.

Ett ex. är att jag mailade BSR och frågade om deras chip till min V70 (2.0 T5), samt frågade om det skulle bli någon skillnad om jag böt till 15g turbo istället för den nuvarande 12t. BSR's svar? "Vi utför inte custommappningar".. jahapp, det var ju inte det jag frågade om...
Mailade samma fråga till autotech, dom sa att skillnaden skulle bli lite mer stabilt laddtryck, då 12t'n inte orkar hålla trycket speciellt länge (något som märks redan på orginal laddet). Tack för det, det var precis vad jag ville veta.

Blev väl kanske lite väl offtopic här, men men...
av Forciie
Hmm.. Har bytt dumpen nu, men problemet är kvar, även om det blev lite bättre känns det som.

Mera input här tack! :|

Kuriosa: Dumpen kostade 2600kr på Volvo.
Blev 471kr med frakt från turbomeck.se
av *pettson*
Forciie skrev:Hmm.. Har bytt dumpen nu, men problemet är kvar, även om det blev lite bättre känns det som.

Mera input här tack! :|

Kuriosa: Dumpen kostade 2600kr på Volvo.
Blev 471kr med frakt från turbomeck.se
Du har förstått att systemet är aktivt? Att det självreglerar laddtrycket med flera variabler. Tändläge, temp, spikningar osv påverkar laddtrycket.
Laddtrycket ska dessutom PEAKA 1,2 bar och inte vara stabilt på mera än 1,0 bar precis som alla andra. Det är för att turbon inte klarar mer än runt 5-10 sek på fullt laddtryck innan den ger för varm luft, samt med risk för överhettning av turbon. Funktionen du har motsvarar overboost som finns i vissa volvomodeller som såldes som 250hk maskiner. Dom gav sina 225 och resterande under vissa villkor. Bland annat under en viss motortemp, kört över ett visst varvtal en stund, men under ett annat. Allt för att veta så systemet är ventilerat och klarar boosten som varade i hela 7 sekunder.
Ska du ha stabilt 1,2 bar hela turen igenom så får du börja med att byta spridare, turbo, intercooler, främre rör samt då att mappa för alltihopa.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]