Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo855Italy
Hej, har en Volvo 855 med 2.0 bensinmotor. Bilen är intagen 2006 från Italien. I reservhjulsbaljan har jag en 4 cm tjock dräneringsslag som är skruvad inifrån med plåtskruv (Eftermonterad). Inne i reservhjulsbaljan har jag 4 st metallspännen, till reservhjulet? På passagerarsidan bakom bakhjulet har jag ett hål med ett skruvlock (nippel) monterat i den grå delen av plasten av stötfångaren. Sen lite rör avkapade därikring under baljan. Det konstiga är att locket täcker en ventil, men känns lite konstigt att ha en tanknippel så långt ner i stötfångaren?

Kan tilläggas att reservlampan för låg nivå av bensin fungerar ej, misstänker att de använt den lampan till gasdriften i så fall?

Kan det vara så att de slet ut gasdriften för att det skulle gå att regga bilen i sverige?

Nån som vet vad det kan vara för lustigheter?

Det som jag också inte får ihop är att, vad har en så tjock dräneringsslang från baljan att göra med gasdrift i så fall? Har också lite övriga hål i baljan som nu är förtejpade.
av volvobaggen
Du har troligen haft et LPG system(gasol/motorgas) i din Volvo. Mycket vanligt i Italien, nest största marknad i Europa. Du har haft en toroidaltank i reserhjulsbrunnen, som kopplas med flexirøret du ser eftermonterat. Gjennom denna slang går gasledningar samtidig som slangen ska vara lufttät slik at gas ska gå ur kupén om säkerhetsventilen öppnas. Du har en påfyllningspunkt av typ tomassetto/italian dish i din stötfangare, dom borrar här fördi det är mindre svårt at dra gasledning under reservhjulsbrunnen och upp i tanken från detta punkt.

Varningslampan för lågt bensinnivå har inte något med lpg-systemet at göra. Troligen har förra ägare varit girig och inte fyllt bensin, och lampan har brunnit ut. Kolla insugsmanifolden om dom har borrat injektorpunkt för gassinjektorer ved siden av bensininjektorene, om inte har dom brukt et venturi ring forran innsugsmanifolden, och det är inga spor. Ofta plasserar dom en lpg-knapp med LED-lys ved girspaken.

Tyvärr är inte LPG vanligt i Sverige. Ni svenskar vil ha CNG som är mycket mer kostbart ved installasjon och väger mycket mer. LPG tanken har et teknisk liv på 10 år, men troligen har förra ägare solgt lpg-systemet separat da det inte ökar verdien på bilen ved salg.

Så ser mitt Italian dish påfyllningspunkt ut på bakre fangare.
Bild

Beklager dårlig svenska :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Interesant system det där. Första gången jag hört talas om det (men så är man ju ingen italienare heller :P )
Lite tråkigt att få en sån bil till sverige dock, där systemet är värdelöst och man står där med en "förstörd" bakstötis.

Ett ord jag inte förstod.. "girspaken", vad är det? :P
av volvobaggen
Lucif3r skrev:Ett ord jag inte förstod.. "girspaken", vad är det? :P
Girspak = växelspak.

Systemet är inte värdelöst i Sverige, men eran gasol kostar mycket mer än den vi köper i Norge. Här tankar vi gasol/motorgas för 6 norska kronor i Oslo, ni betalar ungefär 10 svenska kronor tror jag. I Norge har vi 134 gasol-pumpar, i Sverige har ni 29. Volvo och Saab(føre GM) motorer tål motorgas mycket bra, så det är lite tråkigt at det inte finns infrastruktur i Sverige. Min 245 med B21 motor från 1977 går på gasol med originala ventilsäten, det samme gör min 855a. Tack Volvo :-)-)
av Rådlös
Gearbox, eng = växellåda, sv = girkasse, no . Alltså: girspak = växelspak.

I sammanhanget kan vi tillägga om någon annan skulle stöta på liknande förhållanden med en utländsk gasbil: Det är stor skillnad på LPG- och CNG-behållarna. Försök aldrig tanka CNG i en LPG-tank! En LPG-tank är gjord för ca 2 - 3 bars tryck. En CNG-tank är gjord för 100 gånger högre tryck, ca 200 - 300 bar. Och fyllningssystemet är alltså avsett för det högre trycket.
Det har hänt olyckor med hemgjorda adaptrar.
av volvobaggen
Ja, jag istämmer Lucif3r :D Att köra med LPG i Sverige och Danmark är som at köra i en öken, måste nå oasen på kontinenten för at skaffa billigt motorbränsle. Men ni har jo mycket E-85 och CNG i Sverige.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]