Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StureAgnesson
Berör egentligen inte Volvo så mycket men den blev ju lite drabbad med...

Måndagen 18 feb åkte vi med våran Evasion (motor RFN) en tur på 2 X 8 mil i ungefär nollgradigt väder med lite snöblandat i luften, inga problem. Vi har haft bilen sedan december och trivs med den och har fungerat bra. På tisdags morgonen ska jag köra en kort tur till byns dagis och när jag startar bilen låter den som inte en diesel utan "sjutton" st. Det låter mekaniskt och från toppen men kan också vara från insprutningen, det följer motorvarvet. Körde en kort sträcka och motorn dog en gång. Jag plockar ur tändstift (svarta av sot) och kopplar bort bränslematningen, kör startmotorn och kan inte höra något metalliskt då, kanske för lågt varv då? Till saken hör att i grannbyn på väg in till stan finns en mack som har varit mycket billigare med bensinen än inne i staden, onormalt billigare (49 öre lägre som mest), jag har därför tankat där, det är en kedja med flera mackar i södra Sverige. Evasionen ställdes av och den gamla Volvon 855 ställdes på och har använts sedan dess och har gått bra vid högre farter men på tomgång har den varit lite "orolig" fram tills i torsdag då jag blev tvungen att tanka i staden hos en rikstäckande kedja och nu har Volvon blivit lugn och behaglig även på tomgången. Nu idag såg jag att man i billiga macken hade återgått till normal prissättning. Frågor: kan diesel i bensinen orsaka detta, kan för lågt oktantal orsaka för tidiga explosioner även vid kall motor, borde inte oljudet hörts då jag körde med startmotorn, knacksensorn? Rätta mig om jag har fel i något. Det blir väl att riva av toppen och skruva, leta och undersöka.
av rid54
Tveksamt om diesel i bensinen sänker knackningsbeständigheten och det brukar ryka ordentligt dessutom, så det borde vara självmarkerande. Om man inte blandat ut bensinen med eter eller aceton borde knacksensorn kunnat styra om tändningen till en vettig tändpunkt. Det går ju inte att utesluta nåt elände med soppan, men innan du river motorn kanske du skulle prova att köra Evasion med en bensin du vet är bra?
Mvh
/RID
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]