Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av darkien
hade igång den på dan få ja kollade belysning så du menar den klarar inte av o va igång en kort stund kall ??? för då surar den ner sig eller vad?
Användarvisningsbild
av taxi
Jag gjorde en mild variant i helgen, kallstartade för att köra in i ett kallgarage, nästa dag gick den som ett lass skit när jag skulle ut igen. Men bara i drygt 30 sekunder, sen kommer väl oljans verkan in igen och så går den bra!
Detta hände en kollega med V70 också, ett par ggr varje vinter hördes hans startmotor gå väldigt lätt och snabbt (kompressionslöst). Han orkade dock inte koppla ur spridare och pyttsa i olja, han körde på med startmotorn istället.. Inget fel på den förresten.
av rid54
taxi skrev:Jag gjorde en mild variant i helgen, kallstartade för att köra in i ett kallgarage, nästa dag gick den som ett lass skit när jag skulle ut igen. Men bara i drygt 30 sekunder, sen kommer väl oljans verkan in igen och så går den bra!
Detta hände en kollega med V70 också, ett par ggr varje vinter hördes hans startmotor gå väldigt lätt och snabbt (kompressionslöst). Han orkade dock inte koppla ur spridare och pyttsa i olja, han körde på med startmotorn istället.. Inget fel på den förresten.
Jag har hört att det fenomenet har med ventillyftarna att göra. LIte mycket olja i dem och ventilerna stänger inte ordentligt förrän det sansat sig, endast vid kall motor och när motorn gått någon minut och sedan stängts av. Låter skrämmande men försvinner efter en stund.
Mvh
/RID
Användarvisningsbild
av taxi
Har ingenting med ventiler att göra, det är lagom slitna kolvringar i samarbete med fet blandning vid kallstart som tvättar bort oljan i cylindrarna=dålig kompression.
Pettson har förklarat detta ingående på forumet tidigare, använd sök-funktionen för intressant läsning :shock:
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]