Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av virtq
Det där med att stereon var igång och att låsen strular, låter lite som att det glappar i ditt tändlås. När det uppstår glapp där så stängs inte alla enheter av korrekt i bilen. Sök runt lite på glapp i tändlås så kanske du hittar om det skulle kunna vara det som är problemet på din bil, finns förmodligen guider också. Annars kan det vara en god idé att investera i en Haynes bok.
av HSvensson
Hej igen.

Har nu laddat upp bilen rejält med laddare (stod 1.5 dygn). Sedan körde jag till svärfar (som kan lite om bilar) och mätte på batteriet

Kl 12:
Bilen var avstängd: 13.4 v
Bilen var på: 13-14 v (kommer inte ihåg exakt)

Kl 12.20: Bilen var avstängd igen: 13.1 v

Körningar i två omgångar på eftermiddagen.

kl 12 Dagen efter (24h efter senaste mätningen) mäter den 12,75 med avstängd bil.

kl 20 ikväll (dvs 8h senare): 12,63, avstängd.

Kan ni bilexperter utläsa nåt av detta? :P

Kanske är helt banala data jag ger er, men som sagt..har ingen bra koll på bilar. Sprutade också in lite låsolja i tändningslåset (tips från svärfar).

Nå? :) Tacksam för all hjälp!!
av HSvensson
Alfredo skrev:Du skulle mäta spänningen på batteriet med motorn igång för att få veta om generatorn funkar som den ska.
Men det gjorde jag ju? Låg på nåt mellan 13 och 14 volt.

"Kl 12:
Bilen var avstängd: 13.4 v
Bilen var på: 13-14 v (kommer inte ihåg exakt)"
av HSvensson
Problemet är nu förmodligen löst!

Efter mycket jävlar anamma och googlande tog jag mig mod till att mäta mellan kabelsko(-) och batteripol (-) och sedan rycka säkring för säkring tills det sjönk rejält. Började på 0,35 A (350 mA). Kom sedan till säkring 15 (började i fel ända!!) och då sjönk det till 0,05 A (50 mA).

Har hört att normalt läge med bilen avstängd ska den dra ca 20 mA men 50 kanske är godkänt också?

Tusen tack för all hjälp! Hoppas det håller sig nu och startar som den ska !
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]