Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har sett att det börjar läcka olja på i min bil. Det var mycket olja under turbon, jag har kollat och det kommet antagligen inte från oljereturen. Det verkar kommar mer från insugsröret till turbon. Jag antog att det är vevhusventilationen som börjar bli igentäppt, så jag rykte ut oljestickan och det kom ut rök därifrån.

Är detta tydliga teckan på att vevhusventilatonen är kass. Eller borde jag kolla på mer grejer innan jag konstaterar att det är det?
Det finns ingen annan olja i en turbo än olja in och ut. Insugsröret samt tryckröret går det bara luft i. Visserligen kan luften genom tryckrören innehålla en viss oljehinna, men det är inget som kan bli att läcka mer än någon droppe per år typ.
Iofs finns det en retur ifrån vevhusventen som går in i luftröret, men denna brukar täppa igen sig - inte orsaka någon mysko oljeläckage vid turbon (förutom olja in/ut).

Men om det ryker ur oljestickan så bruakr det tyda på täppt vevhus. Prova lägg ett papper ovanför oljestickshålet, sugs det in så är allt ok - blåser det iväg så är det mindre bra.

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]

Artikel numret till Volvos originaldörrskydd […]