Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gure
Hej.

Jag och min kära fina bil var ute och körde en tur i morse (hem från jobbet), tyckte ratten var för lågt ner ( är ju en ställbar sådan).
När jag drog i spaken för att ändra ratten började plötsligt ABS-Lampan att lysa starkt, vad tusan hände?! ?:-/ :x Är det någon givare eller liknande som gått sönder pga. att jag ställde in under färden? Bilen är för övrigt nybesiktigad sen förra måndagen, utan anmärkning på något sådant...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Rattinställningen är så vitt jag vet helt mekanisk.
Det enda jag kan tänka mig är att någon kabeln kommit i kläm eller liknande när du flyttade ratten.

Jag skulle ta bort sparkskyddet under ratten och kika över alla kablar till att början med. Sen se till att få felkoder utlästa.
av Gure
Lucif3r skrev:Rattinställningen är så vitt jag vet helt mekanisk.
Det enda jag kan tänka mig är att någon kabeln kommit i kläm eller liknande när du flyttade ratten.

Jag skulle ta bort sparkskyddet under ratten och kika över alla kablar till att början med. Sen se till att få felkoder utlästa.
Tack för svaret! Blir till att ta bort sparkskyddet imorgon då, hoppas det är någorlunda enkelt för en newbie som mig :)
När jag körde till jobbet idag lös lampan lite från och till, samt vid ett tillfälle tändes servicelampan under 1 sekund för att sedan släckas. Har aldrig varit något krångel innan med det här.
av *pettson*
Nyckeln får jag förmoda att du provat ruckla lite på för att se om bottenplattan är glapp i tändningslåset?
Menar nycklar i låset ändrar läge både vid gupp och när du ändrar läge på stången.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]