Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jo, det vet jag. Men du skrev "Samtidigt bör du få papper på detta så ingen upptäcker det på hårda vägen att du inte har sips i bilen.", därav mitt föregående inlägg :d

Men med ett motstånd och mekanisk sips så bör väl hela systemet fungera mer eller mindre som det ska?
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Lucif3r skrev:Jo, det vet jag. Men du skrev "Samtidigt bör du få papper på detta så ingen upptäcker det på hårda vägen att du inte har sips i bilen.", därav mitt föregående inlägg :d

Men med ett motstånd och mekanisk sips så bör väl hela systemet fungera mer eller mindre som det ska?
Mjo men du bryter fortfarande helfordonsgodkännandet. Och jag lovar pettson att kommer jag över rätta stolar så åker det i :) Men nu får det bli såhär sålänge tills ett par fina med bra pris dyker upp :)

För övrigt så köper jag dessa två om det nu kan hjälpa någon. Dock är detta i min värld ingen permanent lösning!

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20096

Annars vad kan en programmering gå på? Iaf en 1500 väl? Slår ju inte 240 spänn. För stunden beror det ju lite på vad dom vill ha. Mitt mål är att få det att funka som det är tänkt :)
av *pettson*
Fick en ide, men det är klart att det är inte säkert att det finns saker. MEN!.. kan det vara så att din inredning finns kvar att köpa fortfarande?
För stolsklädseln går att byta hyfsat lätt. Jag har dock ingen aning om vad den kostar är det bäst jag tillägger.
Dvs om det nu inte är andra stora fel på stol/arna?
Det går ju att ringa o höra menar jag.
Användarvisningsbild
av Arbu11
*pettson* skrev:Eftersom lampan lyser är systemet helt avaktiverat. Det enda som nu fungerar om olyckan är framme blir förarstolens mekaniska sips. Resten är dött.
Är det verkligen sant att hela systemet är avaktiverat bara för att lampan lyser? Låter riktigt mysko... Tur att jag just fixat min! Vet du om det är så på alla gamla bilar? (Har en kompis med BMW E36 från 92 som har en lysande Airbag-lampa... Vore tråkigt om airbagen ej fungerade om olyckan är framme!)
Användarvisningsbild
av Sunschreem
*pettson* skrev:Fick en ide, men det är klart att det är inte säkert att det finns saker. MEN!.. kan det vara så att din inredning finns kvar att köpa fortfarande?
För stolsklädseln går att byta hyfsat lätt. Jag har dock ingen aning om vad den kostar är det bäst jag tillägger.
Dvs om det nu inte är andra stora fel på stol/arna?
Det går ju att ringa o höra menar jag.
Det ska jag kolla upp imorgon! Har dock aldrig bytt klädsel i hela mitt liv, men det ska gå med en jävla massa envishet :P Fast risken är att gamla stolarna ligger på stena. Och jag vet att Artex i Spångsholm som jag kör till tog mellan 3-4 tusen för svart helskinn *huga*
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag har gjort samma misstag. Köpte helskinn inredning från en 98:a. Funka ej bara flytta över kudden då stommen på stolarna skiljer i sig. Så jag tog helt enkelt och flyttade över klädseln till mina stolar sen så är det inte heller samma avstånd mellan pinnarna på nackstöden men finns förberätt hål så man kan flytta infästningarna så även de smalare nackskydden passar på-99 stolarna.Tänk att stolarna skiljer så J*vligt .........
Mycket arbete men blev bra till slut :D

Sen roa jag mig med lösa ut de makaniska airbagsen på jobbet, på skoj hissa jag stolen så högt trucken lyfte ca 4 meter sen släppte men de löste inte ut för det. Så spännde stolen mellan gafflarna och klappa på utlösaren med hammare då sa det POFFFF!!!!!! :mrgreen:
av *pettson*
Arbu11 skrev:
*pettson* skrev:Eftersom lampan lyser är systemet helt avaktiverat. Det enda som nu fungerar om olyckan är framme blir förarstolens mekaniska sips. Resten är dött.
Är det verkligen sant att hela systemet är avaktiverat bara för att lampan lyser? Låter riktigt mysko... Tur att jag just fixat min! Vet du om det är så på alla gamla bilar? (Har en kompis med BMW E36 från 92 som har en lysande Airbag-lampa... Vore tråkigt om airbagen ej fungerade om olyckan är framme!)
På vilket sätt skulle det vara mysko? Det är så det fungerar. Lampan indikerar att där är ett fel. Vid fel stängs hela systemet av, systemen är byggda på så sätt att det är allt fungerande eller inte. Alla saker som är inkopplade är beroende av att alla dom andra fungerar.
Precis så fungerar även ett ABS system till bromsen.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
*pettson* skrev:
Arbu11 skrev:
På vilket sätt skulle det vara mysko? Det är så det fungerar. Lampan indikerar att där är ett fel. Vid fel stängs hela systemet av, systemen är byggda på så sätt att det är allt fungerande eller inte. Alla saker som är inkopplade är beroende av att alla dom andra fungerar.
Som tur är så är abs oftast enklare om man garderat sig från styrboxfelet :)
av *pettson*
Enklare vet jag inte riktigt? Däremot är det ju inte belagt med vissa procedurer av säkerhetskäl. Men annars består även det systemet av senso(er), styrdon (i SRS är sensorn inkluderad i styrdonet) kablage och kontaktstycken.
Användarvisningsbild
av Arbu11
*pettson* skrev:
Arbu11 skrev:
Okej, tack för klargörningen!
EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]

Min mätare satt ovanför subframen innanf[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den […]

Elproblem i baklucka

[quote=PalleH post_id=<a href="tel:142969[…]