- tis 13 nov 2012, 19:48
Jag bytte handbromsvajer på min s70 -98 igår. Jag gissar att det inte är så mycket som skiljer. Bort med ok, skivor och bromsband. Ta bort baksätet (sittdelen), ta bort mittsektionen där handbromsspaken sitter. På s70in öppnar man armstödets lucka, tar bort lilla luckan därnere, lossar 2 st skruv. Lossar damasken till växelspak och drar den uppåt(sitter kvar på spaken), lossar en plastbit vid handbromsspaken för att få bort damasken där. Lossar sedan 3 st kontaktstycken och drar bort hela mittsektionsdelen. Lossar på spänningen till vajrarna på torxmuttern där. Hakar ur vajrarna ur fästet (vid spaken). Nu går du till hjulen och drar i vajern så du kan lossa armen som trycker på backarna. Lyfter på mattorna lite så du kommer åt att lossa vajern från golvet inne i bilen. Ja sen är ju vajern i princip lös..
När du ska ihop med allt, montera vajern som den ska sitta, sätt sedan dit armen som trycker på backarna, montera ihop bromsbackar. Sedan monterar du vajern på fästet uppe vid handbromsspaken. Gör du tvärtom och monterar vajern först uppe vid spaken får du inte dit armen nere vid backarna.. Är ej så bra att förklara, hoppas det var någorlunda begripligt..
Kör V70 T5 -01, S70 glt -98 . Har Vida Dice + PPC från BSR + Vol-fcr .