Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cme
En av mina V70 har uppträtt mystiskt den senaste veckan. Bland annat så lät jag den stå på tomgång i 5-10 minuter för att varmköras. Rätt som det var ändras/sjunker varvtalet några gånger. Jag gasar då lite försiktigt och märker att moteron dör om man inte stöttar med gasen. Efter en stund stannar motorn. Jag får igång den men den går dåligt. Just då har jag inte tid att ägna mig åt bilen utan jag provastart den två dar senare och den går hur bra som helst.

Jag erinrar mig att jag hade ett liknande uppträdande förra hösten så jag testar igen att hälla i k-sprit och ki-akut. Nu har bilen gått en vecka utan någr som helst tecken på problem.

Förr i världen på förgasarnas tid så fick man skylla sig själv om man inte använde k-sprit. Fick man en vattenpärla i förgasaren så hackade bilen och då var det bara att dra urvattnet med ett par flaskor k-sprit och problemen var borta.

På en Peugeot 505 bensin-turbo jag hade så kunde spridarnålarna ibland kärva och man fick bogsera hem bilen. Detta löstes akut med ki-akut. För att förbygga problem (i och med att blyet togs bort i bensinen) så använde jag en matsked tvåtaktsolja i vatje tank (känt taxi-trick). Insprutningssystemet smörjdes och motorn hölls fri från beläggningar. Eftersom denna bil inte hade någon katalysator gick det bra.

Har någon mer än jag någon erfarenhet (=bevis ) för att man skall/måste använda k-sprit eller att det löser problem ???

cme

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]