Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dannes850
Är det någon som har gjort detta? Är det något man kan göra själv eller är det verkstad som gäller? Någon som har en bild/bilder på detta i så fall.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
av ketto
de kan du göra själv! Är inge svårt att göra! Notera bara hur remmen går innan du tar av den och sätter dit den nya!
Höger framhjul tar du bort, innerskärmen viker du åt sidan, då ser du vevaxelskivan och remmen...
Går att ta uppifrån men är lite trixigt, finns en klack just vid vevaxeln där remmen gärna vill fastna!
av blomman
Är ni två så behövs inte däcket tas bort.Jag har gjort det själv med däcket på så det går med
Användarvisningsbild
av eccy243
Om man har specialverktyget så klarar man det galant helt själv med hjulet på plats...
Användarvisningsbild
av Dannes850
Tackar för alla svar!

Eccy243: Vad är det för specialverktyg du menar? Har kollat lite men jag ser inte att man skulle behöva några specialverktyg.

Mvh Danne
Användarvisningsbild
av ketto
Inga specialverktyg behövs! Ett plattjärn in i de fyrkantiga hålet, dra me skiftnyckel och sätt dit en liten skruv i hålet så är remmen ospänd!
av blomman
finns ju ett spärrskaft som passar i det fyrkantiga hålet men kommer ej ihåg villken storlek .Mitt emellan lilla och det "vanliga" stora,var med ett i en liten verktygsats från claes ohlsson jag köpte.
av bytoken
blomman skrev:finns ju ett spärrskaft som passar i det fyrkantiga hålet men kommer ej ihåg villken storlek .Mitt emellan lilla och det "vanliga" stora,var med ett i en liten verktygsats från claes ohlsson jag köpte.
du menar 3/8"?
av blomman
Verktygssats 43 delar med 1/4" och 3/8" fäste. Innehåller: 27 st. 6-kanthylsor 4-17 mm och 5/32"-3/4", skiftnyckel, spärrskaft, förlängare 70 mm, bitsskruvmejsel med spärrmekanism, 10 st. bits spår/Phillips/Insex/Torx och 2 adapters.
så ja det var det
Användarvisningsbild
av eccy243
Det finns en liten adapter som man sätter på ett 1/2-tums dragskaft, som sedan passar i det fyrkantiga hålet på spännaren. Verktyget ser ut som en liten ram.

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]