Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PUNK
855 glt 96..bilen stod i 2 dagar..startade den utan problem för att flytta den! stod sen i ca 3 dagar..nu vill den inte starta.kan tända till om jag ger full gas men bluddrar bara lite för att dö sen.var ska man börja leta efter fel? kan tillägga att tändkablar,rotor,fördelarlock, samt stift är bytt för ca 2 månader sen..väldigt tacksam för hjälp
Användarvisningsbild
av Sunschreem
surat ner sig? Har för mig man löste det med dra på starten med full gas tills den startar? Du får inte typ flytta runt 5 meter o sen stänga av den, den blir "sur" då. aka gräsklipparsyndrom. Dock känns dethär lite budget.

Den seriösa vägen vore ju att se till så spridare inte skjuter ut sås i cylindern. Sen ta ur alla stift. Dra skiten torr o sen reversera ändringar. Då bör den starta utan att man plågar livet ur starten. Beror ju lite på hur gott om tid man har :)
av PUNK
jaha..skrev ju att jag provat fullgasmetoden..funkar inte..vad menar du med reversera??
Användarvisningsbild
av gnestakalle
När du kör på startmotorn, går då motorn runt ovanligt lätt alltså snabbare än normalt?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Sunschreem
När dom surar ner sig så kan man få dra en braaa stund på starten innan den hoppar igång. Med reversera menade jag att du skulle ta bort stift o gärna koppla ifrån soppapumpen. Sedan göra rent stiften o dra runt motorn så det inte ligger extra sås i motorn. Sen monterar du tillbaka stiften. Kopplar på pumpen och då bör den hoppa igång om du har gräsklipparsyndromet. Samma sak som du gör med en gräsklippare när den inte startat på typ tolfte försöket :D Därav namnet.
av sm1nvx
"Lawn mover syndrom" syftar på att man flyttat bilen 7 meter eller så för att kunna klippa gräset där den stått. Nästa dag finns det ingen kompression, beroende på att dessa tidiga volvofemmor i 850 sprutar in en massa bensin vid kallstart, som sedan löser upp oljefilmen, vilken krävs för en bra kompression i lågfriktionsmotorerna. Lösningen enligt Pettsson är att ta ur tändstiften och klunka i lite motorolja i varje cylinder. Kanske dra runt motorn en stund med spridarna urkopplade innan. Jag har haft samma problem med min 850 B5252S -94, men den startade efter en stunds körande med startmotorn. Vissa påstår att kompressionsförlusten beror på ventiltryckarna, alltså att ventilerna hänger sig. Men då skulle dom ju krocka med kolvarna precis som vid ett kamremsbrott, eller hur?
Dagge
Extremt svårstartad s70 2.4T

Är mer van vid äldre Volvo. På dom[…]

Vad händer om du drar en fullgasrepa? Trycke[…]

Takräcke Thule Evo (XC60).

Uppdatering, fick tag i en på Mekonomen och […]

slungdiff på 945

SE modellen har slungdiff.