Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kricka850
Hallå, detta är mitt första inlägg här och jag är osäker på om tråden ligger rätt.

Jag har nyligen köpt mig en 855 t5 som har 16t turbo, mappad, öppet luftfilter, 3" ända ifrån turbon, Racekat. Vad tror ni att den kan ha i ungefärliga hästkrafter ? Jag har chansat på 270-280 hk, kan de stämma ? Vet att de ända rätta är att testa den i en bromsbänk men vore kul att veta ändå på ett ungefär.

Om vi säger att den laddar 0,8 - 0,9 bar, skulle man märka någon skillnad om man ställde upp trycket lite ? Skadar det att ställa upp trycket på bara turbon?? Hur många bar laddning klarar en standard motor ungefär innan stakarna ger sig ?

Mvh !
av *pettson*
Tja.. 260-270 under sådär 5 sekunder? Sen kanske 230-240?

Ställ aldrig på turbon om nu inte bilens mapp är tillverkad för den typen av trim. Bilen beräknar laddtrycket, den mäter inte och du kommer att få en bil som går allt annat än bra. Det kan gå, det kan skada. Det är lite som att spela på lotto.

Hur många bar? Tja.. Du är i riskzonen nu beroende på hur mappen ser ut och hur motorn används. Stakarna kan krökas redan vid orginal. Det går utmärkt att kröka dom vid 08-09. Med rätt mapp går det att peaka runt 1,1 bar en väldigt kort tid.
av Kricka850
Tack för snabbt svar, jag är ingen höjdare på sånt här.... De märks kanske :mrgreen:

Vad menar du med 260-270 hk under 5 sekunder? Och med 1,1 bar under en kort tid?

Mvh
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Han menar att några 260-270hk kommer du aldrig nå under någon längre tid så vida din motor inte är totalt nyrenoverad och 100% frisk.
Sen menar han att stakarna pallar 1.1bar under en kort tid innan dom blir skrot. Detta med en riktig mapp som är så optimerad det går.

Och slutligen menar han att med en dålig mapp så kan motorn bli skrot med orginal laddtryck om det vill sig illa.

Det krävs lite mer än öppet luftfilter, fett avgas och stor turbo för att få en pigg och kry vitblockare.

hoppas jag inte missförstod pettson nu
Kamremsras

Men den stora frågan är efter 6 å[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]

Hög tomgång

Felkod 2-3-2 betyder inte att lambda sonden inte […]

Stefans 968

Hittade ett test där tidigare ägare &aum[…]