Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mjorf
Hej!

Jag har en 855 -97 GLT som har börjat hacka lite när man har AC:n påslagen, dessa små ryck/ hack är ganska irriterande och hänger ju ihop med ac:n.

Är det någon som vet vad det kan vara med den som har upplevt samma sak?

Den kyler fint, men låter ganska mycket påslagen.

Tack på förhand!
Kan ha med tomgångsmotor eller vakuumläckor att göra. På vilket sätt låter det, är det från kompressorn det låter?

Mvh GK
av Mjorf
gnestakalle skrev:Kan ha med tomgångsmotor eller vakuumläckor att göra. På vilket sätt låter det, är det från kompressorn det låter?

Mvh GK

Hej, tack för era svar. Jag har varit utan internet ett tag...

Det som låter är när ACn jobbar, och låter som att den jobbar väldigt mycket hela tiden, de små rycken uppstår när ac:n slår till, men det är inget direkt ryck, utan det känns mer som att motorn tappar effekt/bränsle när ac:n går på för att få tillbaka det en millisekund senare.

Kan det hänga ihop med tomgångsmotorn?
Användarvisningsbild
av Perc
Jag skulle vilja påstå att det är helt normalt att du känner ett litet ryck för det är ju en hästkraft eller två som försvinner in i kompressorn när den slår till tvärt.
av virtq
För stort avstånd på magnetkopplingen om jag förstått detta rätt. Men går att lösa genom att schimsa om kopplingen så att avståndet återgår till normalt och den inte behöver arbeta lika hårt.
av Mjorf
virtq skrev:För stort avstånd på magnetkopplingen om jag förstått detta rätt. Men går att lösa genom att schimsa om kopplingen så att avståndet återgår till normalt och den inte behöver arbeta lika hårt.

Är det så att kompressorn behöver arbeta hårdare? för att avståndet i magnetkopplingen är för stort?
Lucif3r skrev:Varken min 945a(b230fb, 130hk) eller V70(2.0T 225hk) ryckte/er minsta lilla när kompressorn slår/slog till. Inte kan väl en 850 GLT vara mer känslig än en gammal trött B230FB? :)
Så jag tror också att magnetkopplingen behövs shimsas.
Nej det tycker inte jag heller, det är en B5254S i denna...

Finns det något enkelt sätt att kolla hur stort avståndet är? Sökte lite och det verkar riktigt trångt och svårt att komma åt om man inte har tillgång till lyft?
Användarvisningsbild
av js1
Min 96:a har alltid ryckt sen dag ett, beror väl på hur känslig man är :wink:

Avståndet mäter du uppifrån med ett bladmått, bara att sticka ner armen. Du kan ta bort röret till databoxen så kommer du åt ganska lätt. Kompressorn går inte "tyngre" för att avståndet ökar, drar den så drar den. Blir avståndet för stort resulterar det i att den inte drar alls (men då rycker det å andra sidan inte heller :lol: )
Du skriver att det låter mycket, din kompressor kanske går tungt?
Kamremsras

Men den stora frågan är efter 6 å[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]

Hög tomgång

Felkod 2-3-2 betyder inte att lambda sonden inte […]

Stefans 968

Hittade ett test där tidigare ägare &aum[…]