Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan! Har lite tummen mitt i handen när det gäller bilar men nu är det så här. Jag har en Volvo 855 T5 96:a som stått en längre tid. Innan dess var den i trafik och rullade på bra. Nu har den stått sen mitten på Mars ungefär med undantag för några uppstarter innan dess. Det jag undrar är om det är nått speciellt jag ska tänka på innan/när jag startar upp den? Tacksam för svar =)
Vore jag dig så vred jag på nyckeln och startade upp bilen och lät den gå på tomgång en stund innan du ger gas. Håll koll på ev. Varningslampor .. ska bilen användas så är väll ett olje och filterbyte att rekomendera.
Något jag fundera på står den ute eller i garage?

Står den ute täck för däcken så inte broms skivorna rostar.
Sen koppla ur batteriet och koppla bara in det när du kör med bilen.

En sak jag hört men inte provat är att har man väldigt rostiga skivor på en bil som stått länge ute så ska man köra runt en bra bit innan man bromsar och börja med bara försiktiga små bromsningar, för att öka till normal bromsning. Då ska skivorna klara sig bättre, och hela ytan börjar användas så man inte riskerar att få rost ränder kvar på skivorna.

Med vänlig hälsning,
Andis
Nu har jag startat den. Kollade alla vätskor först och så. Startade direkt. Lät den gå på tomgång ett tag tills den blev varm. Men när man gasar lite vill den gärna dö. Tomgången sjunker rejält men går upp efter en stund igen. Dessutom svartryker den nu. Igensotad? Inga varningslampor lyser. Endast servicelampan men den slocknar efter en liten stund. Har dock inte läst ut några felkoder än. Är det riskfritt tro att ta ett par varv runt parkeringen typ och hoppas på att det ger med sej? (Gick ju ändå bra innan den blev ståendes).
Min V70 rök rätt duktigt ett tag också, den hade varit ståendes sen jan. (jag köpte den i maj).
Det gav med sig relativt fort efter ett par provrundor. Dock funkade min fint att gasa med, inga tendenser till att vilja dö eller något.

Du kan ju prova krypköra lite på parkeringen och se om det blir nå bättre, annars kanske det är dags att kolla upp stift osv.

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]