Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenna!

Jag ska byta länkarmen imorgon pga att spindelleden är kass.
Har bytt hjullager tidigare så arbetet i sig ska nog inte vara några problem.

Det jag sitter och funderar över bara är om jag behöver lossa drivaxeln så den löper fritt i splinesen innan i samband med bytet?
Drar jag i så fall åt drivaxeln innan jag drar åt länkarmen eller tvärt om?

Vet att många inte lossar drivaxeln, men gör man by the book ska man det eller inte för att inte skada knutarna?

//KaliZ
Nexus skrev:Du gör ju som du vill men när jag byter lossar jag bara bultarna som håller bärarmen. Sen dra åt när bilen står i viloläge.
Problem löst.

Bägge länkarmarna med tillhörande spindelleder samt en styrled byttes igår...
Såhär blev det till slut. Testade att inte lossa drivaxeln, men spindelleden satt så grymt hårt i fjäderbenet så för att komma åt med min avdragare så var jag tvungen att plocka även drivaxeln till slut. Hade den gett sig utan så mycket motstånd så hade jag inte behövt ta drivaxeln!

Nu vet vi det till nästa gång. :D

//KaliZ
taxi skrev:Nästa gång: ett slag underfrån på bärarmen, sen ovanfrån. Du behöver inte använda avdragare.
Tips taget från Pettsons oändliga tipshög (RO)
*pettson* skrev:Kul att någon läser och minns. :-)-)
Hehe!! Jodå jag har också läst och kommit ihåg. Var en hel del välriktade slag med handsläggan (underifrån och sedan ovanifrån), men utan framgång tyvärr!
Small som ett böss-skott när den släppte med hjälp av avdragaren. Kanske lossnar den lättare på nästa bil. :D

//KaliZ

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]