Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hedberg32
Körde i ca 100 på motorvägen. Med en V70 -99 2,5 SE

Är inte helt hemma i denna världen som kanske framgår av mitt inlägg

Helt plötsligt börjar 5 varningslamppor lysa samtidigt.
En för en glödlampa (halvljus) märkte jag senare
Batterilampan
ABS
Den som det ser ut som en bil slirar på (vet ej vad den betyder)
Bromsvätskan

Senare kom Airbaglampan till (den har strulat innan, så det är släckt en gång)

Batterilampan släcktes efter ett tag.

Sendan la hastighetsmätaren av, trippmätren, Acn och stereon.
När jag blinkade så hoppade varvräknaren

Ringde en kille som sa att det var ett "vanligt" fel och inte problem att köra. Körde hem

Nu startar den inte alls. Någon som har en aning om vad det kan vara?
Min lokala voloverkstad har semester till 3/8 och jag skulle kört till Belgien nästa vecka med bilen

Tacksam för alla svar!
av Stan
Jag skulle gissa på laddningsregulatorn, att ditt batteri helt enkelt tar slut. Ladda batteriet och testa sedan att starta bilen. Mät på batteriet med en voltmeter, du ska ha ca 14V. Är det lägre (typ 12V) så laddar den inte, då får du byta laddningsregulator. Inte dyrt, bara lite trångt o komma åt att byta.
av hedberg32
Tackar för svaren!
Mätte och den visade bara ca 7 volt, alltså laddar de inte så laddningsregulatorn låter högst troligt!
Den sitter inne i generatorn så jag måste plocka ner generatorn?
av Stan
Det sitter ett svart plastlock på baksidan av generatorn, där bakom sitter regulatorn. Sitter bara med två skruv, men svårt att komma åt. Har du små händer så kan du komma åt på plats, annars får du nog plocka bort generatorn
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Som regel är det bättre att demontera generatorn och jobba med den på bänken, färre skrapsår och färre svordomar. :lol:
Man har då även bättre kontroll av vad man gör så att monteringen blir korrekt.

Mvh GK
av hedberg32
Om någon undrar hur det gått så kommer det en uppdatering

Försökte skruva väck regulatorn men lyckades ej (på plats) lämande iväg bilen eftersom jag inte vågar skruva väck hela generatorn med mina begärnaskade kunskaper.

Han jag lämnade till berättar för mig att min är fastlödad och går ej att bara skruva väck me de två skruvarna.
Så blir att byta hela generatorn. Fanns tydligen bara 6-7 begagnade i hela Sverige då de va en speciell modell för 99 och 00
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]