Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dodga
Jag har en 855á -97 i första skedet kom följande felkoder upp:

1-4-1 Tempväljare på förarsida, styrsignal felaktig
3-2-5 Spjällmotor för recirkulation, aktiv för länge
4-1-7 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på passagerarsidan blockerad

Efter att jag raderat alla koder och fått 1-1-1 så är 3-2-5 återkommande varje gång man kört med bilen.
Användarvisningsbild
av taxi
Titta på recspjället då, kanske bara armen som hoppat av.
Och spjällkalibrering tror jag inte behövs om du inte har loss en spjällmotor så den hamnar fel gentemot vad ecc tror att spjället står.
Användarvisningsbild
av taxi
Nu är det löst; tog bort ventilationens spjällmotor och öppnade. Satte sen kuggarmen så den passade spjällets läge, återmonterade och körde kalibreringen direkt efter. Vet inte varför, men nu fungerar allt som det ska.
Och kalibreringsmetoden som står i haynes fungerar perfekt även med strömbrytare och diod på min 97:a för dom som undrar!
Användarvisningsbild
av js1
Gjorde du något med motorn för REC-spjället? Såg idag när jag byte kupefilter att mitt spjäll också hackade fram mellan ändlägena. Dock hände det bara första gången. Jag körde det fram och tillbaks några gånger och då gick det fort och jämnt. Har inte fått några felkoder än men det känns som det är på gång och tänkte mota Olle i grind.
Användarvisningsbild
av taxi
Nej, jag gjorde inget. Det fungerar, så Olle får komma när han kommer. Tror jag fick felkod för att rec-spjället INTE ska vara aktiverat när man kör kalibrering.
Stängning av 3G och 2G. VOC?

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027 h[…]

ingen expert, men sitter det inte elekroniska […]

Ökendålig funktion. På min BMW ka[…]

Hög tomgång

2-3-2 tyder ofta på tjyvluft 2-3-2 = La[…]