Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zebmag
Hej, funderar på att slå till på en 850glt -92 med automatlåda som gått 24 400 mil. Priset ligger på 19 000, ingen direkt rost, ac farthållare mm.

Jag undrar:
1.Vad drar en sån i stan/blandad körning? (hur pass mkt hjälper ekonomiläget på lådan?)
2.Är det nåt speciellt jag ska se upp med? ska nämligen ut och kolla på den.
3.Hur pass bra håller lådorna?

4.Killen sa att det lät från generatorn efter att de bytte kamrem, vad går en sån på?

5.Har även kollat en Xantia -95 i bra skick med 16 000 mil på mätaren för samma pris, för/emot?

Hoppas nån av er här inne orkar svara på mina frågor.

Mvh Sebastian
av JH
zebmag skrev: 4.Killen sa att det lät från generatorn efter att de bytte kamrem, vad går en sån på?
Mvh Sebastian
Generatorn ska väl inte påverkas av kamremsbyte. Spänn-/löprullar till kamremmen? Eller drivremsbyte?

På min var det standardlager (säljs av Swedol, Momentum, m fl) på generatorn. Kostar ca 100 kr, men kräver viss typ av avdragare.
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Min generator rasade häromsistens, köpte en på skroten för 800. Men jag håller med JH om att det knappast kan ha hänt nåt med generatorn vid kamremsbytet. Om det låter konstigt (lagerljud) från aggregathållet skulle jag snarare tippa på brytrulle eller spännrulle. kostar ca 250:- resp 450:- på Volvo.

Om det blir affär så byt olja i lådan ofta, se till att det är kvalitetsolja. Inte för att jag har någon personlig erfarenhet av automaterna, men folk här på forumet har rekommenderat det och de brukar ha koll på sina saker! =)
av zebmag
Tackar för svaren, jag undrar om ni här inne som har koll på 850 skulle kunna ge mig ett par tips på vad man ska kolla på då man ska välja en 850 (endast med aut). Är vissa årsmodeller sämre än andra? Hur pass mycket kvalitetsmässigt sämre är 850 mot 900 och 700 serierna?

Mvh Sebastian
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Sök runt lite här på forumet, det finns listat i diverse trådar vad man speciellt ska kolla på när det gäller äldre 850. Jag kommer inte ihåg allt, men till standardfelen hör: rostiga skivor bak, glappa k-hämmarstag fram, trasiga stötdämparfästen bak, dåliga motorfästen, läckage från p-box mellan motor och låda... säkert fler saker, men som sagt - alzheimer light, jag minns inte.
av Volvofive
zebmag skrev:Tackar för svaren, jag undrar om ni här inne som har koll på 850 skulle kunna ge mig ett par tips på vad man ska kolla på då man ska välja en 850 (endast med aut). Är vissa årsmodeller sämre än andra? Hur pass mycket kvalitetsmässigt sämre är 850 mot 900 och 700 serierna?

Mvh Sebastian
Hei

Jeg har hørt, men vet ikke om det stemmer, at 94- modellene har en bedre automat-girkasse? Kan noen bekrefte dette? Er det en annen girkasse?? AW??-?? ??
av bromsoket
till trådskaparen... jag skulle inte köpt en automat, jag vet inte om det är en sämre/bättre bil men rent spontant så känns manuell låda lite roligare, enda fördelen med automat är väl som taxibil, bara mitt tycke men ser bilen ok ut så köp, jag har faktiskt aldrig sett några nerkörda 850 oavsett årsmodell, det tycker jag är ett gott betyg till den modellen
mvh (en som precis själv har köpt en 850 glt 93 och är skitnöjd)
Användarvisningsbild
av rn72
Hej (lånar tråden lite ang automat)

Är ny här, och ska ev köpa en 854 GL, 94a automat. Nya ok samt skivor och nybesiktigad, nya sommardäck+vinterdäck.

Hur ser servicen ut på automatlådor? Är det endast oljebyte i intervaller som gäller? Ngt speciellt jag ska kika på i servicebok innan köpet?

Tack.

/Robban.
av TheMeatLoaf
Barra ett tillägg... Min Volvo 850 GLT -92 (Manuell) Har rullat Strx över 37 000 Mil. Motor och låpda går som en klocka. Visserligen är motorn bytt så vet ej hu ´r långt den har gått. Ägt min 850 i styvt ett halvår nu och har inget negativt att komma me. Har dock hört att Värmepaket till äldre 850 har lätt att slitas ut. Inte fläkten som flyger utan de kan lätt bli lekage (Som de ha blive på min).

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]