Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fruxo
Tja!

Har en Volvo 850 -95 som nu börjat låta från höger framhjul.

När jag svänger fram och tillbaka så "klonkar" det eller slår liksom. Antar det är länkarmen eller spindelledet.
Någon annan som vet vilket det kan vara. Bara att byta hela länkarmen isf? :)

Mvh Fredrik
Användarvisningsbild
av js1
Hissa upp höger framhjul, ta tag i det "kvart i tre" så att säga och rucka på hjulet, dvs försök vrida på det som när bilen svänger. Be en kompis kolla spindel resp styrled och försök lokalisera var glappen finns. Börja inte byta grejer på måfå.
av fruxo
Var nu och provkörde lite till, märkte att den slår och bonkar mer och oftare när jag kör ner i hål på en grusväg (mitt fall infarten) om detta hjälper mera att diagnostisera problemet.

Hade tyvärr ingen lampa att lysa med samtidigt som jag kände på hjulet, kan ha känt glapp när jag tog kvart i tre men inte kl sex.

Cheers!
Vet att min fars s80's fjädersäten var tokslut. Det klonkade även efter att han bytt båda länkarmar+spindelleden, helst när han skulle över kanter samt åkte i hål. Skulle nog råda dig att leta upp en bild på ett nytt fjädersäte och jämföra med dom som sitter på din bil. Tar en minut o bäst av allt, det kostar dig inget mer än lite energi samt el ;)
av fruxo
Tveksamt om det är fjädersätet, gick ut nu och kollade över båda, inte säker men antar att det är dessa du menar.

https://www.jagrullar.se/forum/images/fb/images_639200940341P34a8.jpg

Stod och tyngde ner/gungade bilen över stötdämparen på motsatt sida och då klonkade det varje gång den gick ner. Men när jag gjorde likadant på andra sidan, där ljudet kommer ifrån, så lät det ingenting.

Känns som ngt slags glapp men kan ju aldrig vara säker.

Cheers!
av fruxo
Har nu löst det! I o m att jag bor i Norge för tillfället så har jag dragit mig för att söka upp verkstad för allting kostar en massa massa och åter massa. Men nu har jag frågat iaf och vi kom fram till att det var krängningshämmaren och den är nu bytt och det låter ingenting. Detta var dock konstigt för den byttes tidigt i maj. Köpte den från lite dyrare affär som typ mekonomen för 500 kr och ja vad hade jag för det. Nu köpte jag från biltema här i Norge för 170 NOK och så får vi se om det håller. Håller det två månader så är det ju värt det.

Tack för hjälpen.

Ja de är den motorn med en tändspole vid[…]

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]