Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Tänkte jag skulle prova här och se om det finns någon som kan hjälpa mig med min 855 -95.(Automat och har rullat 35.000 mil)
När jag startar bilen går den lite ryckigt på tomgång. Låter jag den stå å gå så så går den ner i varv efter en stund för att till slut stanna.
Ger jag lite gas strax efter jag startat den så stannar den.

Har kollat felkoder men hittar inget på bränslesystem eller tändning.

Har plockat av insug och rengjort spjällhus, bytat oljefälla, vakuumslangar m.m.

Någon som har en idé om vad det kan vara?
av *pettson*
Eftersom du har en 10 ventilare kan du omöjligt fått ett svar i uttaget för tändning.
Det är nämligen bara GLT som har separat tändsystem i uttag A6.
!0V och 20V turbo har endast uttag A2 att kontrollera.

Däremot finns en uppsjö av fel som inte registreras på felkodssidan. Det är någon form av förhoppningsvis missuppfattning att felsökning av bilar är så enkel att man bara tar och läser ur så ser man en kod och därmed är saken löst. En kod är en fingervisning.
Men den visar bara den som kan systemet. Kan man inte systemets arbetssätt så har man ingen nytta av koden alls.
Alla typer av fel på kamlägesgivaren registreras inte. Alla fel på mapsensorn registeras inte. Alla fel på övriga givare registreras inte heller.
Bilens tändsystem har ingen registrering på kablar, lock, rotor, stift och så vidare. Inte heller någon registrering på bränslesidan, dvs om pumpen kommer upp i tryck eller inte. Tillsatspumpssystemet om där finns ett har inte heller det full registrering och inte heller EGR systemet. När den kan kontrollera så gör den en elektrisk kontroll. Är elektroniken hel så är systemet nöjt i mångt och mycket.
När till exempel en el/vacumomvandlare står fastkärvad i öppet läge så är systemet nöjt eftersom den elektriska kretsen är hel. Likförbaskat gör den inte sitt jobb och bilen har motorstörningar. Störningar som ibland registreras någon helt annanstans.
Det finns alltså en hel del att kontrollera.

Eftersom du har automat så föreslår jag att du kontrollerar om EGR ventilen står öppen. Den släpper isåfall in avgaser hela tiden i insugsluften.
Vilket den inte ska göra. Det slår ut din tomgång.
Om du har tillsatslufts system så ska även det kontrolleras om det står öppet hela tiden. Det slår också ut din tomgång.
En kärvande tomgångsmotor gör det också.
Förutom det, så är det naturligtvis det självklara med tänddelar som ska kontrolleras. Kontrollera även om tändspolen är sprucken och kastar gnistan vid sidan om.
Nä, jag märkte att där inte var diagnos på tändningen.
Var ute nu precis för att titta lite på den igen och upptäckte att där inte var nån kabel i diagnosen fär tändningen.
Märkte också nu att om man pumpar lite fort på gasen så får man upp den lite i varv.

Problemet är ju att man vet ju inte va alla dom där "vakuum-modulerna" är till och hur dom fungerar.
Haynes Gör-det-själv handböcker berättar ju inte allt heller.
Hur kontrollerar man EGR Ventilen och tilluftssystemet lättast?
Tilluftssystem tror jag där är för där sitter någon fläkt nere vid kanistorn som jag tror startar ibland i samband med att motorn stannar, dock inte alltid.

Jag bytede ut mitt fullt fungerande tändsystem för något år sedan på min andra 850 dock inte tändspolen/förstärkare, och det har jag monterat på denna bilen.

Ja de är den motorn med en tändspole vid[…]

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]