Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rickton
Hejsan hejsan! jag har lyckats dra på mig ett gäng fel på min pärla som jag hade tänkt att ta tag i nu under semestern..

1. efter att jag en gång monterade av mittkonsollen så slutade fönsterhissarna att fungera =( det sitter ett relä under konsollen.. det klickar enbart när jag trycker på en av knapparna men inte några av dom andra 3. är det fel på reläet då kanske? alla fönsterhissar fungerade för mindre än en vecka sedan då jag monterade av konsollen för att jobba med handbromsspaken.

2. jag har dimljus på min pärla som inte fungerar.. från batteriet så går det kablar till vad jag tror är en kontaktor. Det står K på den.. kan den vara sönder tro?

3. bakre vindrutetorkare fungerar ej alla säkringar hela.. finns det nått relä för denna också?

4. när jag kör över gupp och liknande så knakar det i vänster fram... något klonkande ljud..
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Rickton skrev:Hejsan hejsan! jag har lyckats dra på mig ett gäng fel på min pärla som jag hade tänkt att ta tag i nu under semestern..
3. bakre vindrutetorkare fungerar ej alla säkringar hela.. finns det nått relä för denna också?

4. när jag kör över gupp och liknande så knakar det i vänster fram... något klonkande ljud..

3. Kan nästan lova huvudet på att motorn är kass. Väldigt vanligt på volvo kombis. Händer pga. dåligt underhåll mest under vinterhalvåret då salt och skit fastnar, och till slut bränner motorn för att den går för tungt.
På 7/945 är det vanligt att torkarmekanismen kärvar ihopp totalt också, och i värsta fall behövs bytas. Vet inte om mekanismen är lika känslig i 855/V70 dock.

4. Kan vara lite allt möjligt.. T ex länkarmar, styrstag, k-stag, dämpare, fjädersäte etc etc... Bara hissa upp bilen och börja rycka och slita i allt och se om du kan hitta något glapp.

Ang. fönsterhissarna så är ju det första steget att plocka isär konsolen igen och kolla så ingen kabel har lossnat när du var där och bökade.
av Rickton
ok ok! jag skall ta mig en titt på vänstersidan och slita i allt jag ser =) ägaren innan sa nått om fjädersäte han hade bytt det eller liknande.. kan han ha gjort nått fel d kanske?

jag har öppna konsollen ännu en gång och jag kan inte förstå hur det skulle kunna lossna några kablar.. dom går ju lixom rakt in i en stor dosa som sitter precis underknappsatsen den verkar vara ganska så solid.. ifrån den dosan under knappsatsen så går det 5 kablar typ lite längre bak där det sitter vad jag tror är en kontaktor eller ett relä.. den drar när jag trycker på en av knapparna men inte några av dom andra :(.. tack för hjälpen!

Ja de är den motorn med en tändspole vid[…]

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]