Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Goddag.

Mina svärföräldrar har fått problem med deras Volvo V70 GLT 1998. Lamda/Motorelektronikslampan har tänts och ger felkod 1-2-1 på LMM.

Har nollat felkoden men kommer tillbaks. Så igår bytte vi till en ny LMM och idag så kom felkoden upp igen och lampan tändes.

Troligen är det då inte fel på själva LMM iaf.

Någon av er som har lite mer erfarenhet av detta problem och kan beskriva lite hur vi skulle kunna lösa problemet?

Tack på förhand.
taxi skrev:Finns böjen från insugets gavel mot servopumpen? Den och vevhusventilationens slangar och rör tycker jag är dom mest svårkollade. Bajonettkopplingen i andra änden har ploppat loss för mig förut.
Den böjen är faktiskt inte ens kontrollerad. Bra att du nämnde den för min kusin hade en sprucken sådan för inte allt så länge sedan...
Kommer ni på fler saker att kontrollera så är det bara att nämna.
Imorgon eftermiddag blir det till att försöka hitta trasiga slangar.
Hej igen

Vi gjorde så att vi kollade felkoder och nu fanns ytterligare en felkod. 2-3-2 Long time fuel trim nått har jag för mig.
Nollade koderna. Tog loss och kontrollerade alla luft/vacumslangar vi kom åt. Kände även på den lilla böjen vid servopumpen och den "kändes" hel å fin.
Startade bilen och lampan å felkoderna höll sig borta igen.

Sprayade startgas på alla luftslangar osv och bilen reagerade inte ens.
Hittade dock 1st vacumslang som vi kommer byta för den var riktigt torr å äcklig. Böjde man på den så frasade den sig. Det är slangen som går från insuget till en vacumventil som sitter vid kylarfläkten och som sedan går ner till balken längst ner å försvinner någonstans.

Bilen kördes iväg och än så länge fungerar det. Om LMM vart dålig så hade lampan redan tänts vill vi gärna tro.

Ja de är den motorn med en tändspole vid[…]

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]