Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rallykrille
Hej alla glada.

Har precis blivit volvo ägare igen.
Köpte mig en 850 10v (140 hk) 96:a som gick kanonbra ca en vecka efter köpet till att helt gå som en påse nötter :shock:
började med att den börja smårycka lite vid driftsvarm motor till att sedan bete sig lika vid kallstart & hacka,bluddra gå ner på fyra cylindrar ibland kanske tre :x så tänkte höra med er mer pålästa på symptomet eller som bara kan lämna lite good practice.

Det kanske finns lite kända anledningar till just detta?

Kan tilläggas att jag hunnit bytt efter detta

Fördelarlock
rotor
styrrelä till spridarna (det vid kylaren)
provat med annan tändspole (utan framgång)

MVH Rallykrille
av Rallykrille
Alfredo skrev:Tyder lite på värmegivaren gett upp kanske.
ja du menar den som sitter på termostathuset?
Har åxå haft lite funderingar på den,kan den göra så den justerar soppan så pass att man tappar en cylinder?
Aja den ska mätas upp inom kort får man se hur den mår :)
av Rallykrille
Alfredo skrev:Kostar inte en förmögenhet så det kan vara värt att prova.
Provade att lossa kontakten till den idag när jag va ut å åkte,skillnaden blev att den fick lite högre tomgång och kändes lite lugnare i ryckningarna men fortfarande misständning.ska bilen gå in i nått grundläge med den kontakten bortkopplad,eller borde den gått klockrent om den hade varit dålig och man kopplat bort den?
av Rallykrille
Rallykrille skrev:
Alfredo skrev:Kostar inte en förmögenhet så det kan vara värt att prova.
Provade att lossa kontakten till den idag när jag va ut å åkte,skillnaden blev att den fick lite högre tomgång och kändes lite lugnare i ryckningarna men fortfarande misständning.ska bilen gå in i nått grundläge med den kontakten bortkopplad,eller borde den gått klockrent om den hade varit dålig och man kopplat bort den?

kan ju tillägga att jag fick lysande lambdalampa efter detta med,fick hem en efterlängtad autel maxscan läsare idag med,tror ni att det gick att para ihop den med ECU:n då? NEEJJ,,,SUCK :shock:
av Rallykrille
Efter att inte brukat bilen på ett par dar så tog jag bilen o skulle dra o handla en sväng,jo då precis som vanligt,kom upp till normal driftstemp & börja leva fan.såg att jag hade dåligt med soppa så jag stannar vid macken och drar i full tank,startar och den rycker i ca 200 hundra meter sen går det over (inte helt) rycker endast lite lite..så har man rent utav skit i tanken kanske.eller trångt soppafilter :shock: för tidigt att ropa hej kanske + att jag hellre sett att det var en givare som det är fel på och inte behöva riva ner tanken och backspola

..det lutar mot att låta någon som v[…]

Är inte skadade kabelstammar i motorrummet r&[…]

Eller så är mätvärdena frysta[…]

Hög tomgång

Fortsatt problem. Men nu går bilen riktigt b[…]