Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jimpa83
Hur buter man lilla bak, som sitter i karossen?
Vad behöver man förutom en ny ruta, och hur går man tillväga?
Har letat efter en guide men hittar ingen, vore tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Om det är som på 940, vilket det borde vara, så är den limmad. Förutom det så är det väl lite lister som sitter runt om kring.
Det kan gå att värma och bända bort den med lite tur. Annars kan du krossa (*shiver*) den och skrapa bort resterna på kanterna.

Men som sagt, har bara gjort det på en 940 för massa år sen, så är inte säker på hur dom sitter på 850....
av Jimpa83
Den satt med en list, som jag tagit bort, och men massa klister av nåt slag.
Få bort allt är väl en ganska litet problem, men hur man ska göra för att få dit nya rutan och vad man
ska använda för klister, eller vad man nu använder, är en annan femma, det var det jag behövda ha hjälp med..
av *pettson*
Silicon är inget för rutlimning.
Det finns bra produkter att limma glas med som fungerar bättre. Bland annat har terostat och sikaflex sådana produkter. Hittar man inte dom så finns det hos närmaste bilglashandlare.
Men har man inte limmat rutor förut med allt vad det innebär såsom skärning av restlim, utjämning och primning av glas eller lackyta som blivit bar så rekommenderar jag starkt att man låter bli att göra jobbet själv.
Lämna det istället till bilglasmästaren. Han tar inte många spänn för att ta bort rutan/ resterna och göra jobbet innan återlimning+ limning.
av Jimpa83
Pettson, tog kontakt med rydsglas angående fönsterbyte.
De ville ha 2700:- vilket jag inte är sugen på att betala..

fick hem min nya ruta igår (begangnad) och på den så satt det nån form av list? Gummi är det iaf, typ.
Samma sitter på min bil, där jag inte har någon ruta..
Så som jag förstått det så måste man ta bort dessa gummirester och lägga på nytt för att få rutan att fästa, då är frågan vad det är man ska ha på? För det såg ganska tjock ut.
Kamremsras

Jag är inte hemma på dieslar men det bo[…]

En dum fråga, men du har väl dieselv&au[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Den här informationen hade jag i min app. Sc[…]

Men jag har kört 40 km nu.