Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rookkeer
Min turbo har blivit orklös driver knappt på 2:ans växel och det verkar som att turbon inte laddar som den ska, det ska tydligen komma lite blå rök ur den.

Är det min turbo som är gången eller vad kan det vara??? kan EJ läsa felkoder för min blink dosa är utfuktion pga klåpare i systemet

/Rookkeer
Användarvisningsbild
av sidhabo
Blårök är ett tecken på att turbon börjar ge sig. Finns flera trådar om hur du kollar turbon i forum. Sök ....
När får du blåröken ... typ när du stannar upp i en bilkö ?
Användarvisningsbild
av Rookkeer
Blå röken kommer när jag acelererar, Det finns ingen ork på växel 2 och vidare.

har bytt magnetventil utan att det blivit bättre

/Rookkeer
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Röken kan ju komma av fler saker än turbon. Kan vara vevhusvenntilation eller ventiltätningar som är dåliga också. Kan ju vara igensatt katalysator med. Den tycker inte om ifall det följer med olja och sätts igen.
Användarvisningsbild
av sidhabo
Jag hade problem med blårök från vevhusventilationen. Då var det väldigt tydligt att den bara kom när man släppte gasen och stannade upp mot tomgång. T.ex. inför en bilkö.
Jag tror det är turbon som börjar ge sig hos din. Kolla upp glappet i turbon. Lossa tryckslangen mellan turbo och intercooler, så känner du på turbinen. Den ska inte gå att dra ut/in.
Det behöver ju inte vara turbon .... men det är det första jag skulle kolla.
Användarvisningsbild
av Rookkeer
Tack för alla svar problemet är löst det var turbon, tog turbo magnetventil och downpipe på en V70T5 -98
nu går bilen som en klocka igen (läs utav bara f*n)

Åter igen tack

/Rookkeer

ja, alla nät stängs inte över en na[…]

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]