Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hybq
Hej!

Har nyligen köpt mig en V70 Classic 2000 - Automat och har ett orosmoment.
Bilen har gått 29000 och lådan är utbytt en gång vad jag vet.
När jag stannar vid t.ex. ett trafikljus och har D i så småhugger / rycker bilen när bromspedalen är ner tryckt. Händer även i R och de andra växlarna.

Igår när jag körde mycket i villakvater så ryckte den väldigt mycket i låga hastigheter också.

Läste i någon tråd där de programmerat bort drivningen när bilen stod stil i D.

Någon som har ide? Spola lådan ?

Tacksam för svar.
Har du börjat kolla oljenivån?
Den skall va rödaktig och inte lukta bränt, i annat fall om du har taskigt fyll på.
Har samma symtom på min Volvo V70 Classic 00:a med 140 hk motorn och 5-stegade automatlådan. När bilen är kall, och man kommer till en korsning, ser man på varvräknaren att motorn vandrar ca 200 varv ner och upp. Detta gäller när D är i. Lägger man i N försvinner det, och motorn går jämt och fint. Efter 15-20 minuters körning (2-3 mils körning) är problemet borta på min bil.

Jag har pratat med dem på Volvoverkstaden om detta, och växellådan har en funktion som gör att den kopplar in neutralen när man står still vid trafikljus mm med bromspedalen nedtryckt. Detta kan dock krångla en del. Volvoverkstaden kan koppla ur funktionen, men då "drar" lådan konstant och kan vid längre stillastående bränna oljan i lådan. Då problemet bara gäller kall bil, har jag låtit det vara. Dessutom kan det ibland gå veckor innan det återkommer.

Tror själv det är någon givare eller kabel till givare som är glapp. Har inte undersökt detta, borde nog göra det. Min bil har nu rullat 24 200 mil, och varit i min ägo sedan 18 000 mil. Bytte oljan vid 18 300 mil. Den är fortfarande klarröd, behöver man byta den igen nu efter 7 000 mil snart? Drar husvagn med den lite. Men inte lika mycket nu längre, då jag även har en V70 2,4 D 06:a 17500 mil, även det en automat.

Mvh Ronnie

För din årsmodell säger använ[…]

Urkopplad kabel/rör?

Diesel? Är slangen är hård plast[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är […]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Hej allihopa! Jag önskar lite inputs. Jag […]