Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

heej!

min 850 ryker lite svart och får för mycket bensin. Inga felkoder.
när man kör typ i samhället i jämn hastighet ryker och hoppar bilen lite grann.
även när jag ska växla och trycker ner kopplingen ökar varvtalet något och hänger kvsr lite sen
går varvtalet ner igen, gasen stannar typ 1-2sek..

har bytt:
rotor
fördelare
stift
tändkablar
luftfilter
termostat
chip och orginal chip (ingen skillnad)
kör 3" utan kat

allt utab resultat, vad kan det vara som ställer till det?
Bytte givaren idag och bilen slutade att rycka och att gasen hängde sig kvar..
ingen tjuvluft heller!

men bilen ryker konstant fortfarande! och jag vet att turbon är sliten och viner rätt mycket så det är dags
att byta den snart, men den håller nog ett tag till.
men kan den få bilen att ryka på tomgången? ryker typ som en kall bil gör vid 0-grader ute.
det ryker typ vitt,

bilen laddar 1bar ungefär men tycker den borde vara piggare med tanke på att jag kör steg3 chip och allt som behövs till det, känns som
att jag inte får ut all kraft jag ska få iaf!

men kan turbon göra så att trots att den laddar som den ska så går bilen inte riktigt så bra som den ska?

Mvh
Vit rök när den är varm brukar tyda på att kylvatten kommer in i förbränningsrummet och följer med avgasera ut.
Är oljan mjölkig,?
Har den dragit kylarvatten?
Bubblar det upp i expansionskärlet eventuellt kan du behöva fylla på lite vatten för att se det, gör den det så är det avgaser som kommer ut i kylvattnet.

Något av detta kan vara en trasig topplockspackning.
aa jag vet men den visar inga symtom på det!
den drar varken vatten, bubblar i expantionskärlet, luktar inte avgaser i kärlet, oljan är som den ska,
den går på alla cylindrar även när man startar bilen kall så går den som den ska så inga symtom alls på det..
så det har jag uteslutit..

men frågan är om det är turbon? jag kör utan kat oxå för tillfället, (kommer racekat snart) men det rök även när orginalsystemet med kat
satt på bilen..
bilen drar lite olja det vet jag, men inte hur mycket.. har fyllt på lite grann på två månader så det är nog inte jätte farligt?

men turbon viner som sagt rätt mycket när den börjar jobba på låga varv och med chipet jag har ska turbon ladda 1,3 och min laddar
ju "bara" 1bar ca.

kan oljereturen från turbon vara igensatt och gör att den drar olja genom avgasröret? för det är lite svårt att se om det är vit rök eller
om det är blå.. och kan turbon börja vina som min gör när det är stopp i oljereturen?

MVH
ibland när man har kört bilen varm och stannar så när man öppnar dörren så luktar det ibland
lite bränd olja! och det luktar ibland lite in i bilen när man kör med rutan nere..

alltså är det turbon som spökar? bilen har ju som sagt gått 30.000mil så turbon bör ju bytas om det är orginal turbon från fabrik? men jag vet..
den glappade inte när jag kände på turbon sist och inget märkbart fel då,

men är det turbobyte på g eller vad tror folket?

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]