Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Devoto
Hej.

Jag har en 850GLT en 97:a som på sistone tappat kraft, märks som mest på motorväg då jag provat att dra ur den lite, hasar sig knappt över 140km/h sträcket, accelerationen är inte alls som den var för någon månad sen.

Först tänkte jag om den blev kvävd av ett dåligt luftfilter från Biltema så bytte och stoppade i ett Volvo Original men ingen skillnad, har väl inte så stor koll på vad som kan göra såna här effekt ändringar, för en tid sen har även Lambda sond symbolen börjat lysa, fick tips om att rycka batteriet över natten för att nolla den, det funkade ca 1 vecka sen tänds den igen (provat 2 gånger).
Vet att större däck tum gör en ändring på effekt, men har enbart stoppat dit ett par 17" istället för Original 16" så det kan väl inte göra den stora skillnad?

Skulle va guld om någon med lite mer erfarenhet/kunskap kunde komma med lite tips på vad man kan kolla, är det här möjligen ett vanligt fel?

Om det är till någon betydelse så är det ingen långmilare, gått ca 16000 mil, servad varje år som sig bör.
Du kan få miljoners miljarders tips och svar och fortfarande inget är rätt!
Vill du ha snabbt svar åker du till volvo så dom får läsa av din bils dator som lagrar fel som uppkommer på färden.
Kostnad för det är beroende på volvoverkstad konstigt nog, allt från 1000-2500kr.
Eller så kan du göra allt själv och då har du under armstödet bakom handbromsen en liten lucka (har för mig att det står OBDII på den.) Om du åker till biltema och frågar om felkodsläsare till just ditt registreringsnummer (kostnad ca 300-1500kr) Följ instruktionerna så vips har du blivit bilmeck för en dag och antagligen sparar du en slant på det med!
Kan finnas ett antal orsaker och vi avvaktar med spänning felkoder, börja dock inte byta delar hej vilt när du ser felkoderna för dom ger bara en indikation var man skall börja leta felen. Lampan med Lambdasymbolen indikerar inte specifikt för Lambdaproblem utan för att något i motorns miljösystem inte fungerar som det skall.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av taxi
Glöm inte gratisåtgärden vid problem: öppna huven och titta. Kanske nån slang spruckit eller släppt? Ett litet luft/vacumläckage kan ställa till mycket!
Lycka till!

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]