Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av larrys
Var sitter lågtryckspressostaten på min XC70 1998 ?

Jag sökte lite med OBD och fick resultat enligt bilden nedan, vad betyder det ?

Jag är rätt övertygad om att det är kondensorn, om det är så hur är passformen på kondensorn från biltema ?

Hur svårt är det att byta den, skall den plockas ur nedåt/under bilen, måste fronten demonteras ?

Nu är det snart sommar och varmt och då skall AC:n fungera med lite tips från er hoppas jag.

Bild
Användarvisningsbild
av taxi
Det du har felkoder på är kupetempsensor och rec-spjället, står inget om kondensorn?
Huruvida du kan få felkod på för lite gas har varit uppe förut, jag vill minnas att man inte kan få felkod på det.
Hur kom du fram till att kondensorn behöver bytas?
Användarvisningsbild
av taxi
Glömde säga att lågtryckspressostaten sitter på ett av rören som går genom torpedväggen, högt upp till höger i motorrummet, nära fjädertornet.
Användarvisningsbild
av larrys
Att jag gissar på kondensorn beror på att förra ägaren säger sig ha fyllt på systemet förra sommaren och det bara fungerade en kort tid.

Sedan har det nästan alltid slutat med att jag fått byta kondensorn på mina gamla bilar för att få igång AC:n.

Men jag vill först utesluta allt annat, så därför vill jag bygla och tvångsköra kompressorn.

Volvo i dessa årsmodeller har jag ingen erfarenhet av, har mest skruvat amerikanskt.

Tempsensorn skall rengöras, men rec-spjället hur fixar man det ?

Tackar för svaret.
Användarvisningsbild
av taxi
På 850 (tror det är samma på din) har du recspjället vid fläkten, dvs innanför handsfacket. Ta bort handskfacket och panelen under så ser du. Även om du lyfter på plasten framför vindrutan och kupefiltret ser du rec-spjället nedanför.
Sen lär du felsöka AC:n, det förstod du säkert? Det värsta är nog evaporatorn/förångaren, verkar bökigt att komma åt den :D

Edit: Om kompressorn trots allt inte går igång; ta bladmåttet och kolla spelet i kompressorns magnetkoppling innan du kasserar den. Spelet bör vara 0,3 till 0-6 mm, över 1 mm kanske den inte orkar dra.
Användarvisningsbild
av larrys
taxi skrev:På 850 (tror det är samma på din) har du recspjället vid fläkten, dvs innanför handsfacket. Ta bort handskfacket och panelen under så ser du. Även om du lyfter på plasten framför vindrutan och kupefiltret ser du rec-spjället nedanför.
Sen lär du felsöka AC:n, det förstod du säkert? Det värsta är nog evaporatorn/förångaren, verkar bökigt att komma åt den :D

Edit: Om kompressorn trots allt inte går igång; ta bladmåttet och kolla spelet i kompressorns magnetkoppling innan du kasserar den. Spelet bör vara 0,3 till 0-6 mm, över 1 mm kanske den inte orkar dra.
Jag nollade felkoderna, sedan har jag kört den och provocerat AC:n, och funktionerna för felkoderna verkar faktiskt fungera.

Jag läste av i dag igen, och felkoderna har inte kommit tillbaks.

tack jag hittade lågtrycksvakten, det borde jag faktiskt ha gjort utan fråga om råd.

Skall bygla den efter jobbet i natt. (kör taxi).

Sedan får vi se vad nästa steg blir.

Vad har ni monterat för slangvärmare p&a[…]

Då har jag äntligen tagit mig i kragen […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Hej igen, Nu har jag kollat på bilen igen oc[…]

Glödstift öppen krets

*** LÖST *** Nu startar bilen som den ska, &a[…]