Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Safko
• Bilmodell
Volvo 855 t5 2.0
b5204T

• Årsmodell
-95

• Miltal
25000~

• Modifikationer på bilen
Steg 3
16t
3" avgas
Tryckrör osv är original (jag funderar på att byta ut dessa till 3" och samtidigt slänga på en dump, men jag vill inte göra det innan felen har åtgärdats.

• Hur yttrar sig felet?
Hänger kvar vid varven när man kopplar ur, jag TROR det endast sker när turbon laddar. Om jag inte känt fel eller bara haft tur så sjunker varven som de ska från tid till tid när man kopplar ur efter att man varvar upp fort och sedan kopplar ur direkt (och inte cruisar kvar på växeln)
Den släpper liksom inte på gasflödet även fast jag släpper gaspedalen. Gasar jag upp till 5000 varv och sedan motorbromsar så är det precis som att den inte stänger något ordentligt så den fortfarande ligger och gasar på något vänster (normalt sett hör man ju ett rejält DÖN ur avgasröret när man motorbromsar som många säkert vet).

Och om jag exempelvis startar från stillastående på ettan och gasar upp och sedan cruisar framåt några sekunder och sedan släpper gasen så kommer som ett efterryck, (precis som att man släpper gaspedalen och sedan trampar till och sedan släpper igen)..

Kan man lokalisera problemet direkt av ovanstående information eller är det att rensa spjäll, vevhusvent och kolla tomgångsmotorn som gäller? (När man pratar om tomgångsmotorn så antar jag att man syftar på tomgångsventilen?)

Och om jag ligger och motorbromsar (när det väl går) och kommer lågt på varv så den inte vet om den ska driva framåt själv utan gas eller om den fortfarande ska bromsa neråt så börjar bilen hacka ordentligt..

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Permanent.

• Vilken felsökning har redan gjorts?
Ingen vad jag vet. Den är nybesiktad i förrgår av förre ägaren, han bytte någon främre lambdasondsgivare eller något sådant hette det. Jag har dock gått igenom besktningspapprena sedan 2009 och jag ser att den har haft förhöjt hc och lite sådant på tomgång varje besiktning. Han sade att det hade med sportluftsfiltret att göra så han har satt tillbaka original nu med.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Ett vanligt "problem". Börja med att göra ren gasspjäll och tomgångsmotorn invändigt och sen får man kolla alla slangar. Spruckna slangar kan bidra till det där. Men det går inte att få bort helt då det är ett inprogrammerat beteende.
av Safko
Will do, tack :)

Kanske också bör nämna att det ryker lite från någonstans runt turbon, och det slutar ryka där när jag tar upp oljestickan (det ryker då därifrån istället)

Vevhusvent igensatt?

Och alltså den hänger för mycket för att detta ska vara inprogrammerat, jag har aldrig haft det här "problemet" med andra t5or. Jag får spela in en snutt när jag kör en gång så får man se /höra det själv. En bil ska inte fortsätta gasa till av sig själv efter man släppt gaspedalen :O
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Bara för nyfikenhetens skull, har du provat att hänga av vajern för farthållare om du har sån? Så inget sånt dummar sig. Dendär årsmodellen kan du väll även ta ut felkoder på själv?
av Safko
Har ingen farthållare ^^

Update:

Provade att rycka ur tomgångsventilen och starta utan, ingen bra idé. Lambdalampan lyser nu (även fast jag kopplat in den igen samt försökt rensa felkoder (det går inte att få bort de som uppstod efter detta))

A2: 2-4-5
2-4-5 Tomgångsventil, signal för stängning saknas eller är felaktig

och 2-2-3.
LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Regina Fenix 5.2 - Signal för tomgångsventil saknas eller är felaktig
Motr 4.3 - Signal för tomgångsventil, öppning saknas eller är felaktig

Jag sätter nyckeln på läge nr 2, läser felkoderna, när jag ser första felkoden igen (2-4-5 kommer först) så håller jag inne knappen i 8~ sekunder, släpper och trycker direkt igen i 8~ sekunder till. Då slocknar lampan och sedan tänds och håller sig tänd i fem sekunder, sedan slocknar. Då stänger jag av helt och vrider på nyckeln till läge 2 igen och kollar koderna, men de försvinner inte.

Hur släcker man lambda(motor)lampan?
av Rådlös
En hypotes, om den nu är gångbar i din bil?
Jag hade tidigare en 245 -92. Den hängde sig i gasen flera gånger. Det gick att stampa till på pedalen så lossnade det. Men till slut uppträdde felet i sin fulla skepnad. Den länkarmen mellan reglagerullen och gasspjället gick av! Kullederna där var delvis av bakelit och det syntes i brottytorna att det var gamla sprickor. Bakeliten hade alltså spruckit och det tjärvade förmodligen då när gasen "bara" hängde sig. Ända tills den gick av och bara gick på tomgång.
Kolla upp, det kanske är jämförbart?
av Safko
Jag har nog förklarat lite kasst, men när jag tänker på gashäng så menar jag inte att själva pedalen eller vajern hänger kvar, utan att bilen fortsätter gasa framåt fastän alla vajrar och allt sagt åt bilen att den ska sluta gasa..

Tack för tipset dock, jag har inte tittat så noga på just den armen så jag ska gå och kika på det! :)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Jag brukar kolla igenom koderna så den första visas igen - trycker på knappen drygt 10 sekunder - släpper knappen och väntar på att dioden tänds - när dioden tänds så trycker jag på knappen ungefär 10 sekunder igen och då är koderna borta sedan.

Vad har ni monterat för slangvärmare p&a[…]

Då har jag äntligen tagit mig i kragen […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Hej igen, Nu har jag kollat på bilen igen oc[…]

Glödstift öppen krets

*** LÖST *** Nu startar bilen som den ska, &a[…]