Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Hej! Har nyligen bytt bägge bakre ok och belägg, ej skivor då dom var "nästan nya". Glömde skrikplattor, så dom tjuter lite men det kan jag leva med.
Däremot så låter dom "ka-klack" :D vid första inbromsningen efter att jag backat ut från en parkering. Varför? Jag är inte orolig, har kollat att allting sitter fast och ser normalt ut så jag är mest nyfiken.
Har inte gjort nåt annat med bilen nyligen heller, och ljudet upplevs komma bakifrån.

Pärlan blev besiktad med blankt papper för några veckor sedan, jag bad sbp-mannen ta det försiktigt med bakbromsarna då oken var i dåligt skick, men han lyckades pressa ut kolvarna för jämn-dålig verkan... Kolvarna gick dock inte in igen, därav bytet.
Dammskydden trillade av för några år sen, så nån överraskning var det inte heller.

Lustigt också att trots att jag bad honom att vara extra uppmärksam (förklarade att bilen är min hobby) så har alla mina "bra att veta" från föregående år försvunnit av sig själva..?
Nån som hunnit prova nån annan utförare än sbp?

Vart mycket detta, men som sagt, vad kan "ka-klack" vara?
Tack!
Användarvisningsbild
av js1
Sannolikt är det klossarna som ändrar läge när du bromsar första gången efter att du bytt färdriktning, alltså första gången du bromsar när du kör framåt efter att ha backat och vice versa. Klossen stöder ju mot kanten på oket när du bromsar och med nya fina ok/klossar har du lite spelrum för klossen att röra sig.
Användarvisningsbild
av taxi
Smart! Ska prova med skrikplattor och en sats med nya fjädrar och pinnar och se vad som händer!
Xenon D3S

Hej Är det någon som provat att montera[…]

Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]

Kolla att generatorlampan lyser med "tä[…]

EX60

Använder aldrig Pilot Assist längre p&ar[…]