antonoliver skrev:Tänkte byta drivknutsdamask på min 850 glt -92 ,är det nån som har tips hur man går tillväga och vilka speciella verktyg man behöver.
Taksam för alla tips
Vilken sida gäller de? Tänkte på vänster sida så får du höja bilen mycke för att inte växellådsoljan ska rinna ut, på andra sidan kan ja inte svara på, har en AWD och då rann de inte ut för mig!
ett vettigt verktyg att demontera drivknutsbulten (hylsa 36 mm)
Ett skruvstäd att hänga upp drivaxeln på när du byter damask! (Anser ja lättast)
En hovtång att klämma ihop dom nya klämmorna när nya damaskerna är på!
En stark tång som drar klämmer ihop klämman för drivknuten (syns när du tagit bort den gamla damasken och gjort rent lite)
Va 2 stycken när ni gör jobbet, svårt att hålla isär klämman och samtidigt försöka knacka ur knuten ur sitt läge!
En håller klämmer ihop klämman och en knackar, enkelt!
Kort beskrivning av mig dårå...
När du demonterat drivaxeln så sliter du sönder gamla damasken, när du gjort rent lite så ser du klämman, en klämmer ihop den medans den andre knackar me nåt vettigt, en kass förlängare t ex, nu skall knuten va lös!
gör rent noga så inge skit kommer in i knuten
Trä på den nya damasken på drivaxeln, knacka dit knuten och fyll me fett nu i knuten, dra damasken över till knuten och sätt dit dom nya klämmorna och kläm ihop, klart!
Kan ha missat nåt, men de märker du isf!