Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja, nu ska ni få slutet på den här historien (hoppas jag i alla fall).

I lördagskväll shoppade vi en 'ny' V70, en 97:a med 37 000 mil på halsen.. utseendemässigt fräsch och nybesiktigad ua - och försedd med motorvärmare och tonade rutor. Denna hoppas vi ska överleva i alla fall ett litet tag i vår motordödande familj och i första hand ta oss mellan hem-dagis-jobb-affären samt lite turer till skog och strand med hästar och hundar. Och idag sålde jag den topplocksdefekta V70:n i befintligt skick och gick på så vis ganska snudd på plus minus noll på denna bilhistoria... Skön upplösning för den magra spargrisen i alla fall.

Nu ska vi se noga över både vårt nyförvärv och den ännu så länge levande 'förstabilen' så gott vi kan, avseende olja och vatten och slangklämmor osv och jag har just ropat hem en 'gör-det-själv-handbok' på Tradera... Och svärmor har bjudit oss på en assistansförsäkring på nyförvärvet, tidigare har vi bara haft på förstabilen som använts till långresor. Upp till kamp!
Det var jag som köpte den "kokta" V70n. Givaren som CiA nämner i början av denna tråd är givaren för låg nivå i expansionstanken. Kabeln vid givaren hade gått av och någon tidigare ägare/verkstad hade tvinnat ihop trådarna. Antagligen för att släcka varningslampan. Jag tror inte det är något mekaniskt fel på motorn. Den spinner runt fint på startmotorn, tänder lite men vill inte gå upp i varv. Verkar precis som att inte gasspjället öppnar. Möjligen kan spjällhuset ha fått dödsstöten av varm ånga. Det är original (vit ettiket och märkt 9934). Efter allt jag läst den senaste veckan måste detta vara ett av dom mest seglivade med 27500 mil. Jag kan inte mycket om elektroniken men det finns ju en möjlighet att datorn ser till att motorn blir okörbar när någon av tempgivarna går över ett visst värde. Svärsonen har OBD kabel och program så vi skall se vad datorn säger nästa gång vi träffas.
BGA

Jag har haft en tanke på just kolen och t&au[…]

Råd vid punktering

Verkstäderna är skyldiga att ta av d&a[…]

Fick underkänt på fästet för […]

EX60

Jag har byggt flera stycken. Det stör mig at[…]