Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av uown
God eftermiddag kära mekare, och ni övriga som kan.

Jag är inte särskillt erfaren när det gäller felsöka bilar. Men härromdagen när jag körde hem från ett ställe så märkte jag att lambda-lampan lös, TÄnkte att jag kör hem för att kolla på det, körde milen hem och stängde av, märkte att fläkten stod igång ett tag efter avstängning, ca 5-10 min.

Lät bilen stå över natten för att hoppas på det bästa men samma sak där, hörde mig för och fick höra att jag skulle koppla bort batteriet och nollställa därefter testa igen. Samma sak, körde en liten runda och kollade även kylar vatten, vilket var under min. Fyllde på körde hem.

Stängde av och testade igen, då startade bilen inte alls..

Träffade några som kunde hjälpa mig och vi kom fram till att elen är det inget fel på för det kommer gnistor.
Inget fel på kamrem heller för bilen drar runt på startmotorn.
Då tänkte vi att det kan mycket möjligt vara så att den av någon anledning inte får bränsle?
Det kom förbi en "mekaniker" och konstaterade det vi misstänkte.

Är det så att det kan vara bränsle pumpen som gjort att lambda lampan lyser/lös?
Eller har jag helt plötsligt fått två problem...?

Om det är så jag har två problem någon som har erfarenhet från lambda-lampan?
Vad ska jag göra åt det?

Bilen är en V70 -98

/Simon
av Uninium
När motorelektronikslampan lyser så indikerar den på att det finns en eller flera felkoder lagrade över allt som har med motorn att göra. Finns att beställa läsare bla på 24.se biltema m.m
av lipton
Skulle kunna vara luftmassemätaren som har gett sig...hade samma fenomen på min ,fast jag har V70N 00:a....var likadant att fläkten gick efter avstängning..
det var iofs en av mina problem..men försvann när jag bytte..
av lipton
lipton skrev:Skulle kunna vara luftmassemätaren som har gett sig...hade samma fenomen på min ,fast jag har V70N 00:a....var likadant att fläkten gick efter avstängning..
det var iofs en av mina problem..men försvann när jag bytte..
Ooops....missade att du ej fick igång bilen...
Användarvisningsbild
av olindh
Har du provat att starta igen? Det kan vara så att den var sur innan. Bränslepumpen ska höras som ett litet surrande i 1 sekund när du slår på tändningen.

Jag har haft en tanke på just kolen och t&au[…]

Råd vid punktering

Verkstäderna är skyldiga att ta av d&a[…]

Fick underkänt på fästet för […]

EX60

Jag har byggt flera stycken. Det stör mig at[…]