Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av patrik_82
Hej!

Ska byta främre kamaxeltätning på avgassidan på min v70 -00 140hk och blev fundersam över följande..
Jag har nollat motorn och tänkte montera kamaxeltolk men ser då att skåran på baksidan av insugs kamaxeln ej står i rätt linje??
Vet inte om jag tänker fel men skåran ska väl vara i linje med motorns vinkel, alltså i linje mot avgaskamaxeln??
Undrar också hur jag enklast får bort locket för bakre kamaxel som syns på bild..

Mvh Patrik

Bild
Bild
Senast redigerad av 2 patrik_82, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Har du nollat vevaxeln med ettans kolv i övre dödläge? Det är fel och man måste gå efter märkningen på kamremsdrevet och märkningen på oljepumpen om man saknar tolk till vevaxeln.
av patrik_82
Jag gjorde som så att jag kollade märkningen på bägge kamaxeldreven stämde med märkning på plastkåpan som syns på bilden och då stämde även märkningen på vevaxeldrevet med märke på pumpen...

Begriper inte varför skåran bak på insugskamaxeln är i den vinkeln som syns på bilden..(jag har inte lossat kamdrevet något)

Och Hur får jag enklast bort plastkåpan som sitter på avgaskamaxelns baksida (syns på bilden)
Senast redigerad av 1 patrik_82, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Vad jag kan se har du variabel kamaxel och måste därmed följa proceduren för denna för att få rätt inställning på den kamaxeln så tolken passar.
Har det gått till som vanligt när det är variabel kamaxel så har man missat det totalt och därmed ställt drevet fel vid ett tidigare kamremsbyte.

Inget ovanligt tyvärr. Brukar handla om var tredje bil ungefär med nåt hack fel.
av patrik_82
Tack för svaren.. det var tydligen någon hobbymek (som jag hehe) som hade gjort det tidigare..
Har ingen info hur det går till att ställa detta rätt...Måste man ha specialverktyg??
Har alltid irriterat mig på att jag inte får ner bränsleförbrukningen på denna bil, (har annars bra avgasvärden) kan det ha något samband?

Och hur får jag enklast bort plastkåpan för avgaskamaxeln? (syns på bilden)
Senast redigerad av 1 patrik_82, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Jag dömer inte den som gjort det.
Det är bara ett konstaterande att många glömmer att det är ett variabelt drev.
Sist jag såg det var det en mekonomenverkstad som är välrenommerad som gjort jobbet.
Och ja det har i högsta grad med motorns gång och bränsleförbrukningen att göra.

Ta bort tändstiftskåpan så du får bort skruvarna. Lossa clipsen på sidorna och lyft av kåpan.
Maila mej så ska jag fixa korrekt info trots att jag inte egentligen supportar här längre.
Nej tolken är det du behöver i specialväg.
Användarvisningsbild
av ÄRRet
*pettson* skrev:Jag dömer inte den som gjort det.
Det är bara ett konstaterande att många glömmer att det är ett variabelt drev.
Sist jag såg det var det en mekonomenverkstad som är välrenommerad som gjort jobbet.
Och ja det har i högsta grad med motorns gång och bränsleförbrukningen att göra.

Ta bort tändstiftskåpan så du får bort skruvarna. Lossa clipsen på sidorna och lyft av kåpan.
Maila mej så ska jag fixa korrekt info trots att jag inte egentligen supportar här längre.
Nej tolken är det du behöver i specialväg.
Perfekt svar! Ingen jobbig utläggning utan bara ett svar. Hoppas på fler såna svar utan pekpinnar men vis av erfarenhet är jag skeptisk... :roll:
av SubMarine
Flikar in med en fråga här också. Min bil (V70 2.4T -99) har fått kamremmen bytt två gånger, båda på verkstad. Jag tycker det vore intressant att se om allt står rätt till med kammarna och vevaxeln efter allt pettson skrivit om detta. Om man efter att satt dit tolkarna märker att det står lite fel, kan man då bara släppa på kamdreven lite så att allt nollar in sig som det ska utan att lossa remmen?
av *pettson*
Eftersom ÄRRet tittade in även den här gången utan att ha nåt vettigt att säga så blev det ingen anvisning tyvärr, lusten att fixa den liksom bara försvann.
ÄRRet fixar den säkert ändå.
Vadå vad har jag missat? Pettson, har du slutat hjälpa till på jag rullar? För mig så ÄR du ju jag rullar, hehe

Jag tycker dina svar är sköna. Vad spelar det för roll om man lägger till lite pekpinnar om svaret man får inte är från någon förståsigpåare, utan från någon som vet?

Alla är vi olika. I kanske uppskattat 60-70% […]

Inget flöde alls? Absolut att termostaten int[…]

Hej! Nu efter 28000mil så vill min V70 -12[…]

240 med "specialvagnsnummer"

Tackar! :-) Jo jag föll för denna ocks[…]