Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Evolve skrev:Ops :) B5202S skall det vara.
Då pratar vi Fenix.. du har dragit ur kontakten till mapsensorn. Du har alltså dragit ur kontakten på mapsensorn som finns över kylaren korrekt? Du har kontrollerat vacumslangarna som går i samma region samt kontrollerat om du har modellen med vevhusventen inlagd på ett skymt ställe som alltid brukar gå sönder, nämligen i gaveln på insuget mot generatorn.
av Evolve
Kontakten jag provade att dra ur var den till mapsensorn precis över kylaren (3-polig grön kontakt) som har en kort vit vacumslang gående till insuget.
De vacumslangar du nämner, vilka är det förutom de två vita som går mellan insug -> mapsensor, samt gasspjäll -> luftburk ?

Och vevhusventilationen, hur skiljer man på modellen som går sönder och som inte går sönder? Och kan man se eller testa på något vettigt sätt om det är trasigt?

Tack på förhand och ha en trevlig kväll!

EDIT: Slangen som går från insugets gavel(vid generatorn) och ansluter till luftröret(i den stora bajonettkopplingen) vid gasspjället såg ut att vara hel, men jag provade för säkerhets skull att byta den mot en annan slang(bränsleslang för att vara exakt) men utan nångon skillnad i beteende. Provade samtidigt att byta den lilla vita vakuumslangen mellan mapsensor och insug till en stump bränsleslang men inte heller där gav det något resultat.

Edit2: Lade till en liten filmsnutt på hur den beter sig i första inlägget.
Användarvisningsbild
av Pontiak
Jag hade liknande eller kanske samma fel på min VOLVO V70 -98 2.0 10 ventiler 126 hk. Den hackade till vid ca 1400 varv och ibland lite tidigare också. Felet var av varierande grad vid olika tillfällen, ibland tydligare. Tomgången var helt normal. Det som upplevdes som en tändmiss märktes heller aldrig av på högre varv.

Bytte fördelare och rotor samt gjorde lite enkel felsökning på vacuumslangar och provade koppla i och ur lite kablar till tempgivare och annat utan resultat. Läste också ut felkoder utan resultat.

Lösning: Jag bytte tändkablar.
DennisCA's Volvo 850 -97

Jag har fyllt på kylvätskan två g[…]

EX60

Någon som byggt sin bil ännu? Jag fund[…]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Tack för alla tips. Jag tänker att jag u[…]

14 - 14,3 är bra. Min P80 laddar med 13.[…]