Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
ja det är ett rör men du kan lossa det ur fästet på "bakaxeln" och därmed vika undan bromsoket. Klossarna sitter med sprintarna det stämmer. Bara ta ett dorn och knacka ur de sen lossa oket för kunna demontera skivan. Jag har en V70-99 och bytt skivor ok,klossar mm så jag vet hur det ser ut
av zupermac
Grammse skrev:ja det är ett rör men du kan lossa det ur fästet på "bakaxeln" och därmed vika undan bromsoket. Klossarna sitter med sprintarna det stämmer. Bara ta ett dorn och knacka ur de sen lossa oket för kunna demontera skivan. Jag har en V70-99 och bytt skivor ok,klossar mm så jag vet hur det ser ut
Jaha, så jag behöver lossa på röret för att få bort oket. Måste jag lufta bromsarna efteråt?
Användarvisningsbild
av ketto
nej du behöver inte lufta bromsarna efteråt! Såvida inte du tar bort röret från själva oket, för då rinner oljan ut!
Bromsledningen sitter i ett plastfäste skulle ja tro och då är de bara att lossa röret från fästet lite försiktigt!
Användarvisningsbild
av Nexus
ja det sitter bara nertryckt i ett plastfäste. Inte behöver du lossa röret från oket. Det finns ganska mycket spela på fast det är ett rör. Jag har kapat mitt och konat om och det räcker ändå till för enkelt lyfta bort oket om man så vill.
Men som sagt känns det osäkert så köp en Haynes bok där finns allt beskrivet i detalj :-)-)
Användarvisningsbild
av sjoling
ketto skrev:nej du behöver inte lufta bromsarna efteråt! Såvida inte du tar bort röret från själva oket, för då rinner oljan ut!
Bromsledningen sitter i ett plastfäste skulle ja tro och då är de bara att lossa röret från fästet lite försiktigt!
Råkar du veta ordningen man ska lufta bromsarna i?
av *pettson*
Längst bort till närmast huvudbromscylindern..
Höger bak, vänster bak, höger fram, vänster fram.
Användarvisningsbild
av sjoling
*pettson* skrev:Längst bort till närmast huvudbromscylindern..
Höger bak, vänster bak, höger fram, vänster fram.
Danke!

Du har ingen cirkulation där med dieselvä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]