Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pipercross
Hejsan bil-freaks :wink:

Jag undrar hur det ligger till med motorerna i 850. Om jag förstått rätt så finns det 2.0, 2.3 och 2.5 liters.

Finns samtliga tvångsmatade? En del hävdar att 2.5 litersmotorn inte finns med turbo, och att 2.0 motorerna bara ligger på 160 hästar - stämmer detta?

Kan någon ge mej ett bra svar på detta?

Tacksam för svar/ Joakim
Användarvisningsbild
av ketto
Pipercross skrev:Hejsan bil-freaks :wink:

Jag undrar hur det ligger till med motorerna i 850. Om jag förstått rätt så finns det 2.0, 2.3 och 2.5 liters.

Finns samtliga tvångsmatade? En del hävdar att 2.5 litersmotorn inte finns med turbo, och att 2.0 motorerna bara ligger på 160 hästar - stämmer detta?

Kan någon ge mej ett bra svar på detta?

Tacksam för svar/ Joakim
Italienbilarna har 2.0 turbo= 211 hk
2.3 turbo= 226-250 hk
2.5 lättrycksturbo= 193 hk (vanligast)
Huruvida om 2.5 Turbo finns är ja dock osäker på
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
ketto skrev:
Italienbilarna har 2.0 turbo= 211 hk
2.3 turbo= 226-250 hk
2.5 lättrycksturbo= 193 hk (vanligast)
Huruvida om 2.5 Turbo finns är ja dock osäker på

Trodde de gjorde de svensktillverkade 855 turbo i 2.4?

Ps. finns det något annan betäckning för lätttrycksturbo? Tänkte, på d bilar som har turbo står det ju oftast T, finns det typ något täcken lr dylikt för lätttrycksturbo?
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
ketto skrev:Ps. finns det något annan betäckning för lätttrycksturbo? Tänkte, på d bilar som har turbo står det ju oftast T, finns det typ något täcken lr dylikt för lätttrycksturbo?
Internt så anväder volvo LT och HT, ex. 25LT för en 2,5 lätttrycksturbo. På de som har LT så står det T, sen finns det T5 och R som ju är HT. Så min gissning är att om det står T så är det LT som avses. Är inte helt säker dock, rätta mig om jag har fel!
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
Ramon skrev:850 finns även med 2.5 liters sugmotor som har ~170Hk... För komplett motorlista till Volvo 850, var god kika nedan:

http://www.volvocars.se/NR/rdonlyres/D2 ... o%20850%22

Obs! Det är en pdf.
Skriver dom bara upp svensktillverkade där lr? Haft 2 bilar som ej funnits med där, båda utlandstillverkade..
Användarvisningsbild
av Ramon
Jepp, det måste vara de som tillverkats för den svenska marknaden. Det hade ju inte vart smart att ha med utländska motoralternativ som ändå inte var möjligt att beställa till Sverige...
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
Ramon skrev:Jepp, det måste vara de som tillverkats för den svenska marknaden. Det hade ju inte vart smart att ha med utländska motoralternativ som ändå inte var möjligt att beställa till Sverige...

"beställa till Sverige..."

ja d var ju dock sannerligen ett icke relativt svar. just därför borde de ha skrivit diverse volvo modeller då d vid det året fortvarande var sverige ägt.
Användarvisningsbild
av Pipercross
Tack för hjälpen!!!
Användarvisningsbild
av Pipercross
Jag har just fått reda på att 854 samt 855 finns med 2.5 liters turbomotor. Effekten vet jag inte.

/Joakim

Vet inte faktiskt hur de ligger till mä det. […]

Start stopp laddning mm

Såvitt jag vet ska båda batterierna la[…]

Mera fel på denna modell…. ” En[…]

Hej, jag var ute och körde min V60 (D4) varp&[…]