Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Funderar på att byta upp mig (ja... just det...) från min lilla V40 till en V70XC av tidigare årsmodell.
Har hört en hel del om den äldre versionen och dess 'viskokoppling' och behöver få lite tips.
Hur bra funkar den? Teknikens världs test (tror det var den...) var inte så imponerad.
Bor i norrland med uppförslut och ofta 10 cm snö ut från gården... där borde den vara bättre än min V40 med enbart framhjulsdrift och låg spoiler... men enl. det jag läst så kan det ta en minuts slirande innan 4-hjulsdriften såtter in. Det låter inte så bra...

Vad tycker ni som har sådana bilar? De nya med haldex kostar betydligt mer... Kan ni ge mig tips på hur bra denna viskokoppling är?

Tack för svar.
Mvh: /M
====================
Volvobilar i familjens stall:
-V40 SE 2.0 -97 (på utgående...)
-945 GL 2.3 -92 (Kommer att stanna tills den dör... GULDBIL!)
Vad jag vet inte så mycket utav viscokopplingen utom att den är väldigt känslig beroende av däckena. är skillnaden mer än 1 milimeter fram och bak så kan viscon ta stryck. Så du får skifta fram och bak ganska ofta för att hålla jämnt slitage
Har själv en AWD och när det har varit halt så har jag aldrig märkt av halkan förrän jag bromsar kraftigt.... och då kör jag på friktionsdäck. Fungerar skitbra.
8)
min 98:as awd har nu rullat nästan 23000mil och allt på fyrhjulsdrivningen funkar då än så länge!
bor själv uppe i piteå så snökörning är man van med, kör dessutom på dubbfritt, och jag märker då ingen fördröjning när drivningen bak kopplas in! bara att gasa på så bär det iväg!
Att skift hjul mellan fram och bak är bara något som jag gör när det är dags att lägga på sommarsulorna, vilket jag alltid har gjort med tidigare bilar också, för att jag alltid köper fyra nya däck när det är dags!
Kan bara hålla med föregående skribenter. Har en V70 AWD-99 och har varit helnöjd sen första dagen. Kör dubbfritt på vintern och upplever inte några problem med AWDn, utan det är bara att tuta och köra! Självklart skall man vara noga med däck osv, men sköter man bilen bra så håller den länge (får man hoppas) :wink:
Jag har en 98'ans xc den har nu gått ca 31000 var av jag de senaste 3 åren kört 11000 av ca och jag tycker om bilen som sjutton, stor, rejäl, kraftfull och rolig att köra.

MEN...... den drar mycket soppa, det finns alltid en risk att den pajjar och lagar man inte själv så kan det bli väldans dyrt.

min håller nog på att dö, har bytt en hel del delar de senaste månaderna.

Bensin pump (gjorde de själv genom att kapa upp karossen nedanför baksätet)
hjullager bak (själv gick bra när jag fick tag i en press)
drivknutar fram (yttre höger och vänster)
Hjullager fram h-v
"klapperstag" fram h-v
och så hade jag ett oljud och kom fram till att det var vinkelväxeln eller viscon (nu kör jag tvåhjulsdrivet utan kardan)

trodde då ahhhh nu skall allt vara frid och fröjd, men icke nu har jag ett läte (som jag hoppas är grenrör/avgasrör, väntar på klocka ilägg i en annan tråd)

skulle det visa sig att det är något värre måste jag nog ge upp, men då kommer jag sakna bilen otroligt mycket,

kan tillägga att jag har lite mer saker som skall bytas, broms ok mm mm
och en ABS sensor bak

så hade jag ett eget fullmatat garage och överdrivet med pengar skulle jag inte ens tänka tanken på att göra mig av med bilen.

sen är det ju så att ALLA bilar kan gå sönder, se till att du får tag i en där vinkelväxel och dylikt är bytt på senare tid då de enligt info här är lite bättre hylsa och så i de nya, är det nyligen bytt är ju risken minimal att det skall rasa igen.
Tack för svaren!

Ser nog ut att bli åt vanliga V70-hållet istället... Utan AWD / XC.

Har funderat och resonerat med några bekanta med...

Tack ska ni ha.
/M
av *pettson*
vad som skrämmer mej är att varesej VAG eller subaru (två giganter på 4hjulsdrift) absolut inte har 1/10 del av problemen volvo verkar ha med sina 4hjulsdrifter? Skumt och trist.
Nästa elbil från Volvo?

el är det en prototyp de visar i länken?

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]