Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kristofferz80
Svängde in på jobbet för exakt en timma sedan, när jag ställde mig på en p-ruta drog jag till i handbromsen och jag fick den mer eller mindre i näven. Locket/mittanmstödet flög upp och vips så har jag ingen handbroms :(
eller väldigt liten på absoluta högsta läget såg iaf att v-hjul var lite "trögt", hann inte kolla mer än så eftersom jag skulle gå på mitt pass på jobbet.

nu till min fråga kan vajen gått av? är det en per hjul eller en hela vägen bak och sedan delar sig vid bakaxel? kan jag ha haft en sånn otur att hela justeringen gett upp både i hjulen och vid spaken?

handbromsen tog bra innan på läge 4-5.

behöver lite tips på vad jag ska kolla på ska under bilen imorgon efterjobbet för på byta länkarm och yttre styrled.
av TomClaesson
Antagligen har den ena wiren gått av, detta hände mig också alldeles nyligen på min v70. Hade precis bytt handbromsbackar båda sidor och justerat in allt, när jag gjorde den sista finjusteringen på spaken och drog några gånger så gick den ena wiren av framme vid spaken.

Bollar frågan vidare och undrar om det är vanligt att wirarna brister framme vid spaken?
av *pettson*
Det finns inget vanligare än annat. Det kan gå av vid spaken, mitt i ett hölje, eller vid hjulen. Det är där stålet i wiren är som sämst vid det tillfället helt enkelt.
Absolut vanligast är att höljena fått stryk och vatten kommit in i dom med rost som följd. Det ger kärvande wire.
av kristofferz80
Lokaliserat till att höger bak inte rör sig, hissade upp bilen drog i spaken och inget hände på höger bak.

Köpte en vajer på Biltema idag men tyckte inte den såg identisk ut, men jag har inte rivit ner bilen ännu.

hur mycket måste jag monatera ur bilen?

Ut med baksäte och mittkonsol, ner med broms bak och börja trä vajer?

försökt å söka på nätet men hittar ingen guide med bilder för jag förstår inte riktigt hur vajern går. vet väl inte så mycket mer än att den går ner innifrån bilen någonstans vid baksätet eller är det fel.

Snabb guide med vad som ska bort och lite enkelt hur efterfrågas
av kristofferz80
Nu är det fixat, vajern var av framme vid handbromshandtaget.

När man väl fick bort mattan och konsollen så var det inte så svår att byta vajer.

nu bromsar den gott igen.
Användarvisningsbild
av Alfredo
kristofferz80 skrev:Nu är det fixat, vajern var av framme vid handbromshandtaget.

När man väl fick bort mattan och konsollen så var det inte så svår att byta vajer.

nu bromsar den gott igen.
Bra jobbat! Alltid lika roligt när man Själv fixar något.
Nästa elbil från Volvo?

el är det en prototyp de visar i länken?

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]