Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av flonkan
Hej
jag har en v70 classic 2,4 140Hk jag ska renovera lite i motorn eller byta motor men är det någon skilnad på denna motorn alltså själva block o topp från dom tidigare 2,5L maskinerna tycker dom ser lika dana ut så borde väl kunna sätta i en 2,5a eller ta delar från en 2,5a va???
krökta ventiler vet ja att jag har men är inte säker på hur det ser ut i motorn.
av flonkan
det är toppen. den har kuggat på remmen. så undrar lite om ja kan ta delar från en 2,5l motor från en 96a 850 då det finns en tillgänglig. eller går det ta block och topp och flytta över resten? jag är inte hemma i vilka lösningar som funkar på volvo tyvärr. bara bytt motor på 2st 850 turbo bilar och då sa alla som kunde att det inte går att ta motorn uppåt utan att man måste ta dom neråt och det stämde väl inte alls. gick jätte bra uppåt även med lådan kvar. så gärna bara svar från folk som vet hur det funkar annars blir det till att börja leka och prova sig fram själv.
Det går att få i ett äldre block ändå. Men man lär i så fall byta motorfästet som sitter mot kylaren till ett från någon speciell årsmodell (kommer inte ihåg exakt nu) av cross country och sen så går det att borra om hålen för att få dit fästet i blocket/toppen.

Sen är det ju som så att from -00 så började ju volvo göra om motorerna ordentligt. Och tittar man noga så finns det en del skillnader mellan den äldre typen av motorer och dem som kom 00 och sen igen vartefter utvecklingen fortsatt.
av flonkan
jag tar nu och funderar på ventiler det verkar finnas en hög olika. volvo ska ha ca530:-st för avgasventil och ca340:- för insug. och det är ju inte bilen värd. annars var packningar mm billigt på volvo. men kamremssats har ja tänkt köpa pirat jag tror att jag har fått fram att jag ska ha 142 kuggars remen. motor nr2010715 med manuell spännare. stämmer detta med 142 kuggars tror ni?
men ventiler skulle jag gärna vilja ta beg lite lätt billigare än att köpa nya någon som har?
Nästa elbil från Volvo?

el är det en prototyp de visar i länken?

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]