Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er!

Har för mig ett svårlöst problem,
Har en V70 TDI -99 där lampor för abs,tracs och bromsvarning lyser.
När jag startar bilen så lyser abs-lampan direkt, när jag sedan börjar köra går
hastighetsmätaren bara upp till ca 50 km/h trotts att jag kanske håller 90 km/h,
efter en stunds körning så tänds antispinn/tracs-lampan och vips så funkar hastighetsmätaren normalt
hela tiden tills bilen startas om, och då samma fel igen. Kan ibland också hända att bromsvarningslampan tänds
och den lyser också då ända till omstart.Jag var inne på en Mekonomen bilverkstad för kontroll av felkoder,
då fanns det lagrad felkod på abs-sensor höger fram, bilen provkördes när datorn var uppkopplad och hastigheten
visades på 50 km/h (verklig hastighet) på samtliga abs-sensorer utom höger fram där signalen pendlade mellan
0-15 km/h.Skall tilläggas att abs-sensorn höger fram är ny sedan ett halvår tillbaka.
Önskar hjälp med problemet!
//Rickard
av *pettson*
Vi kan väl vara logiska?
Sensorn på höger fram kan vara hur ny som helst. Den gör uppenbarligen inte sitt jobb iallafall enligt mätning?
Eller finns det alternativ?
Det finns två val:
1/ Kransen är sprucken och svårläst
2/ Givaren oavsett hur ny den är, gör inte sitt jobb.

Kvar är att utröna vilken som är problemet.
Är du helt säker på att kransen på den sidan har alla tänder och inte har en enda liten spricka i sej, inget glapp i hjullagret eller annat som kan göra ett läsfel, ja då är det bara ett alternativ kvar.
Nästa elbil från Volvo?

el är det en prototyp de visar i länken?

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]