Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BamZe84
Tjenare!
Har ett litet problem med att min bil läcker olja. När man hissar upp den så ser man att den läcker precis där drivaxel går in i
växellåldan. Och de är en "korta" sidan, alltså vänster sida som de läcker på. Är de någon vänlig själ där ute som vet om de
är enkelt fel att åtgärda ? Är de en packbox innanför drivaxeln som är kass kanske ?

Mvh bamze

*ps* Volvo V70 2.5t 98 på 31.000 mil *ds*
av Bjornn
Det är det förmodligen.
Är inte så svårt att byta.
Men man får va försiktig när man monterar den nya och använda en hylsa som passar bra på packboxen när man knackar in den.
Jag använde en stor hylsa och flera förlängare när jag bytte på min eftersom det är lite trångt där.
Mät upp hur långt in den gamle packboxen sitter och använd det som referensvärde så du inte slår den nye för lågt in, eftersom den inte stoppar emot något.
Fyll på olja genom oljepåfyllingen då du monterat drivaxlen.
Användarvisningsbild
av BamZe84
Hej Björn!
Hur lång tid uppskattar du att de tar och byta den packboxen ?
Och har du någon aning om vad du betala för den ?

mvh
av oldtimersmc
Den frågan tarvar en så lång motfråga att det går fortare att fixa problemet...
M.A.O det är inte svårt att byta en packbox och den är sällan dyr <200kr
När du väl har lirkat ur drivaxeln så går det på en min att bryta loss den gamla packboxen oca 3 min att knacka dit den nya OM du har rätt grejer och har lite pejling på vad du gör, hur lång tid det tar för DIG att ta dig till set tillfället beror på vilken utrustning du har och kännedom om hur man använder den och hur mycket som går åt helvete under tiden mm mm.
Konklution: du bör kunna en del om att meka men det är inte svårt så...
Så frågan är. Hur mycket kan du???
Användarvisningsbild
av goransson89
Och följdfrågan är:

Hur lång tid tar det att fylla på olja titt som tätt? Och eventuelt byta låda? ;)
Köp en handbok och lite verktyg och byt själv. Eller anlita en kompis som kan :)
Användarvisningsbild
av BamZe84
Tack för tipsen grabbar :)
Jag klarar fylla på spolar vätska utan att fråga vilket håll de hällas i, så lite meck kan jag faktiskt :)
Nä men man har ju rivit någon motor, och bytt kopplingar så man kan ju handskas med en skiftnyckel :)
De verkar dock som om oljan har slutat läcka sedan jag fick bilen att gå som den skulle. En slang vid insuget
var av så den gick som en pose nödder på tomgång.

Men men tack för hjälpen nu är felet avklarat :)
Användarvisningsbild
av BamZe84
goransson89 skrev:Felet avklarat? Kolla nivån i lådan! :)
Hmm, ja de är nog ingen dum idé. Den är lite trög i växlarna när den är kall.
Köpte en sån hitler gör de själv bok eller vad den nu hette. Så får väl bläddra lite
i den på skit huset imorgon :)
Nästa elbil från Volvo?

el är det en prototyp de visar i länken?

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]